14 december 2014

Matse: Andras tankar om Matse och olinemarknaden för mat

En intressant spin-off av ICAs kapitalmarknadsdagar är att näthandeln för mat nämnts i lite olika sammanhang. De kommentarer som jag har hört skulle jag vilja sammanfatta i följande (naturligtvis skall detta ses i ljuset av att jag är aktieägare i Matse och lätt faller för de positiva tongångarna):

- Man ser en potential för näthandel inom livsmedelsbranschen

Att näthandeln för mat kommer att växa ser jag som mer eller mindre självklart. Det är prispress inom segmentet och dagens upplägg med fysiska butiker är onödigt arbetskrävande och därmed kommer morgondagens billigaste matkasse att hittas på nätet. Lägg därtill att en näthandel skulle kunna ge olika priser beroende på hur lång tid i förväg du lägger din order. Alla som har någon som helst erfarenhet av inköp och logistik tror jag ser möjligheterna. Eftersom ganska få kunder dessutom förmodligen utan speciellt mycket knussel skulle kunna tänka sig att betala för varorna vid beställandet så kan lönsamheten ytterligare bättras på. Om man vill betala mot faktura finns dessutom Klarna m fl som gärna hoppar på tåget för att ordna den saken (i utbyte mot eventuella lån till de som inte kan betala). Jag känner att jag har sagt allt detta tidigare, men att näthandeln kommer att växa ser jag som högst sannolikt.

- ICAs upplägg för näthandel kan komma att bli besvärligt eftersom många av butikerna inte ägs av ICA direkt utan drivs av franchisetagare (eller "retailers" som ICA-gruppen verkar vilja kalla dem)

Detta blev ganska uppenbart under frågestunden i samband med online-delen under kapitalmarknadsdagen  att man inte riktigt vet hur man skall få till en vettig e-handelslösning för företaget som helhet (kolla kommentaren till förra inlägget för att hitta en länk till webcasten). Franchisetagarna (i brist på bättre namn som kallar jag dem det) som hittills varit med i försöket har på egen hand fått sätta priser, avgjort om man skall kunna hämta i butik eller ha möjlighet att få varorna hemkörda etc, vilket om jag förstod saken rätt verkar vara hur man ser att det även skall fungera i framtiden.

Efter att man sagt att ICA-butikerna själva skulle sätta priser mm så var det någon i publiken som undrade om man inte trodde att det fanns risk för priskrig i storstadsregionerna där flera ICA-butiker skulle kunna leverera till en viss kund. Klart relevant fråga. Liv Forshaug, som presenterade, menade att det naturligtvis fanns en risk för att det skulle bli lite "shopping around", men att hon trodde att man skulle vara trogen "sin" ICA-butik. Jag tror att man har en övertro på lojaliteten hos sina kunder och jag skule definitivt inte betala mer för att få exakt samma varor från en speciell ICA-butik. Det är nog väldigt få kunder som skulle göra det och de som gör det är kunderna som har för vana att komma tillbaka och klaga.

Här är några länkar till intressant information till alla som delar mitt intresse:
  
Börspanelen (Avanzavideo med köp- och säljtips) diskuterade ICA och Axfood i senaste avsnittet:

Börspanelen december 2014
https://www.avanza.se/kundaktiviteter/borspanelen.html

I senaste poddavsnittet diskuterades också mat på nätet och tydligen ägde en av programledaren en liten chanspost.

STOCKholmsbörsen avsnitt 6
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/12/11/stockholmsborsen-avsnitt-6.html

Inga kommentarer: