08 november 2007

Tradedoubler-annonser

Jag fick ytterligare en fråga av David. Tack David! Det har varit lätt att komma på saker att skriva om på sistone :) Denna gång handlade frågan om Tradedoubler-annonser, vilket inte är väsenskilt från Google-annonser, men det finns en del skillnader som jag tänkte presentera nedan.

Google-annonser fungerar i princip som så att hemsideinnehavaren upplåter en del av sin sida för annonser från Google. Google väljer själv ut vilka annnonser som skall visas och på ett magiskt (eller åtminstone icke-redovisat sätt) så utgår betalning till hemsideinnehavaren för varje klick och i vissa fall även för antalet besökare. Google-annonser, eller Google AdSense som det egentligen heter, är ett väldigt enkelt sätt för en hemsideinnehavare att annonsera.

Det finns förmodligen många anledningar till varför inte Google redovisar hur mycket man får per klick. En anledning är helt säkert att det är en väldigt komplex modell som beror på många olika faktorer. En faktor är förmodligen hur många som vill annonsera på sidan, dvs efterfrågan på annonsutrymmet.

Tradedoubler och många andra s.k. affiliate-nätverk bygger till skillnad på Googles tjänst på fasta priser. Man vet som hemsideägare, s.k. publishers, hur mycket pengar man får för klick, lead (t ex att någon skriver upp sig för ett nyhetsblad på sidan som gör reklam för) , sales (oftast i procent på köpeskillingen) och ibland även unik besökare (UV, dvs unique visitor). Fördelen med detta system är att du själv kan påverka vilken reklam som visas. En annan fördel är att du vet vad du får betalt. Det är dock viktigt att komma ihåg att detta kräver ganska mycket jobb för att det skall bli bra.

Jag tycker inte att jag har så mycket tid att lägga på att utforma annonseringen på ett effektivt sätt, därför har jag valt att använda mig av Googles lösning i första hand. Överlag så är jag nöjd. Ett tips är att läsa de optimeringstips som Google själv ger på sin hemsida. De är bra och instruktiva.

Lycka till!

David: Har du någon sida idag?

mvh Charlie

1 kommentar:

Johan Crona sa...

En del av googles hemlighet ligger i att man som annonsör får bjuda på vissa sökord. Det vill säga om något annat bolag har lagt 5 kronor per klick för ordet "DVD-Spelare" kan du erbjuda 6 kronor för klick. Man kan jämföra med en auktion. Denna del vill säkert Google hålla hemlig för annonsplatserna då man själv kan styra vilka ersättningar som ska ges till annonsplatsen. Inte helt schyst tycker jag.