24 november 2007

HiQ-analys

Det blev precis som jag antydde i mitt förra inlägg, dvs jag köpte lite fler HiQ. Affären gick igenom den 21 november och jag fick betala 32,10 SEK. Så här i det korta perspektivet så var det en bra affär. HiQ slutade i fredags på 33,40 SEK efter en uppgång på hela 2,40 SEK, vilket omräknat i procent blir hela 7,74%. Jag misstänker att uppgången till viss del beror på att det ligger en bra utdelning kring hörnet. Förra året delade bolaget ut 2,10 SEK/aktie efter en vinst på 2,23 SEK/aktie i alla fall enligt den information som jag har. Efter årets första nio månader ligger resultatet på 1,82 SEK/aktie, jämfört med 1,57 SEK för samma period under förra året. Jag räknar med att HiQ delar ut minst lika mycket som förra året. Detta ger en direktavkastning på 6,3 % räknat på slutkursen i fredags.

Utöver en bra direktavkastning så finns även möjligheten att HiQ köps upp av en större aktör. Jag är inte tillräckligt insatt i branschen för att kunna göra någon närmare bedömning av sannolikheten för ett sådant köp, men med tanke på att Mandator köptes upp av en utländsk jättekoncern (någon som kommer ihåg namnet?) som ville stärka sin position i Norden så känns det i alla fall inte uteslutet även om jag inte räknar med det.

Anledningen till att HiQ har gått ner en del på sista tiden beror förmodligen på två saker. För det första så är HiQ beroende av Ericsson eftersom Ericsson är en stor kund. Lyckligtvis har HiQ andra stora kunder, vilket förhoppningsvis innebär att företaget kan gå bra även om Ericsson haltar för tillfället. Dessutom skall man komma ihåg att det finns ramavtal bolagen emellan, vilket förvisso inte är några garantier, men i alla fall bra att de finns. Min uppfattning är att HiQ:s beroende av Ericssons börskurs är något överdrivet. En annan anledning till att HiQ:s kurs har gått ner en del är troligtvis för att många människor fortfarande ser IT-konsulter som riskfylld business. Det är det inte. Dagens IT-konsultbolag går bra och det har hänt mycket sedan slutet av nittiotalet.

Ytterligare en sak som talar för HiQ är att de har förhållandevis låg personalomsättning, vilket är positivt i en tid då IT-kompetens är hårdvaluta. Jag hoppas att de kan hålla personalomsättningen låg även i framtiden.

Sammanfattningsvis så tycker jag att HiQ kan vara en intressant aktie att äga för tillfället, men med tanke på börsklimatet som råder så gäller det att vara försiktig. Ta inte för stora risker och kolla upp all information innan du tar ett beslut att köpa aktier.

Kommentera gärna!

mvh Charlie

Inga kommentarer: