11 november 2007

En ny sorts gym

Igår förnyade jag mitt gym-kort. Det var ganska dyrt, trots jag inte håller till på de mest fashionabla gymmen. Efter att jag tränat så började jag fundera på hur lika alla gym är i Sverige. I princip alla kör samma koncept. Man betalar en årsavgift, eller månadsavgift, och får tillgång till en massa styrketräningsredskap och omklädningsrum. Om man kan tänka sig att bara träna på dagtid så kan man få sitt kort något billigare. En del gym erbjuder även olika former av träningspass och en del även pool.

Efter att jag hade tränat i går kunde jag inte att låta bli att dra paralleller till golfvärlden. I den världen är det vanliga att man köper en spelrätt för att få tillgång till banan. Spelrätten kan man sedan sälja när man slutar i klubben. Eftersom man oftast inte får mer för spelrätten än vad man gett från början så kan man likna det hela vid ett sorts ofördelaktigt lån till klubben. Nu menar jag inte att det är något fel med det här systemet. Det är bra på många sätt och förmodligen en nödvändighet för att få ekonomin att gå ihop i de flesta golfklubbar.

Min fundering igår var om man inte skulle kunna slå samman dessa olika tankesätt. Skulle man kunnna ha ett gym där man köper in sig i gymmet när man blir medlem? Fördelen med detta skulle vara att man kände mer för sitt gym. Man skulle förmodligen vara mer rädd om utrustningen och förmodligen så skulle man även försöka uppmuntra sina kompisar att träna på samma gym. Det skulle spridas ett engagemang för gymmet, vilket skulle kunna vara intressant. Naturligtvis är det problematiskt ur ett ägarperspektiv att ge ifrån sig delägande till människor som man inte känner, men å andra sidan så skulle man få in pengar i bolaget och ha ägare som var väl insatta i verksamheten och som skulle fungera som bra säljare.

Förmodligen så finns det olika anledningar till att detta inte funkar, eller så finns det redan bara det att jag inte stött på det. Är det någon som har hört om liknande upplägg?

mvh Charlie

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vad du menar kort och gott är helt enkelt att du vill kunna köpa aktier i ditt gym, din lilla finansnörd! ;)

Charlie sa...

Ja, ungefär så faktiskt. Jag hade kanske kunnat tänka mig att bli medlem/delägare i ett samägt träningscenter. Nu finns det naturligtvis fördelar med att inte vara uppbunden med pengar, t ex att man kan byta gym när helst det passar, men det skulle inte vara otänkbart.

Liknande koncept funkar inom golfvärlden och för att dra en helt annan parallell så funkar det även inom försäkringsvärlden, t ex Länsförsäkringar är "medlemsägt".

mvh "finansnörden"

Anonym sa...

Hehe men ser det som en möjlighet i stället då och se till att du blir den förste att starta den typen av gym. :)

Charlie sa...

Det kommer jag inte att göra :) Jag tränar främst för att inte få ont i ryggen. Med andra ord är jag ingen inbiten träningsfantast.

mvh Charlie

Johan Crona sa...

Vad som också skiljer sig förutom insatsen i en golfklubb är ju alla också är medlemmar i klubben. Därmed uppnår man en gemenskap som förhoppningsivs ger engagemang etc.

Om jag inte förstår det fel så är väl Friskis och Svettis en icke-vinstdriven träningskedja där alla är medlemmar och kostnaden är anpassad för att täcka kostnader för utrustning och personalens löner (många arbetar iofs ideéllt).

Charlie sa...

Hej Johan!

Det var precis det engagemanget som du beskriver som jag vat ute efter, samt, som den finansnörd som jag trots allt är, möjlighet till att vara delaktig i verksamhetens utveckling.

Jag har tidigare tränat på Friskis & Svettis, men jag märkte inte så mcyket av att de var ägda på något annat sätt än ett vanligt gym. Anledningen till detta var kanske pga att jag inte tog mig tid till att udnersöka saken närmre.

mvh Charlie

Anonym sa...

Om du är den finansnörd du utger dig för att vara borde du kunna räkna ut varför golfklubbar använder sig av medlemslån medan gym inte gör det.

Charlie sa...

Det är väl snarare så att jag bli beskylld för att vara finansnörd än att jag utger mig för att vara finansnörd. Oavsett vad så kan jag räkna ut varför en golfklubb tar ut medlemslån och varför ett gym inte gör det. Hur som helst, det var egentligen inte poängen med inlägget. Min poäng är snarare att det finns möjligheter att influeras från olika håll för att skapa nya koncept.

Anonym sa...

Vad bra. Det var första
gången jag var inne på din blog så jag var tvungen att kolla ;)
Jag håller med dig om att man skall vara öppen för att flytta "framgångsrika" affärsmodeller till andra branscher.