19 november 2007

En annorlunda affärsidé

Idag gick börsen "fett back" och så gjorde även min portfölj, därför kommer dagens inlägg att handla om akvariefiskar och inte om aktier. Det är möjligt att jag skriver några rader om aktier när jag gråtit ut, men först, som sagt, en affärsidé som handlar om akvariefiskar.

För nästan två år sedan blev jag hängiven akvarist. Det var lite av en högoddsare faktiskt. Jag har förvisso haft husdjur när jag var liten, men de mötte alla döden på mer eller mindre besynnerliga sätt. Det är inte det att jag är djurplågare, inte på något sätt faktiskt. Det är bara det att jag har haft otur med djur helt enkelt. Hur som helst, utan att gå in på undulater som dog av halvtrasiga kylskåp och kaniner som inte ville äta grönsaker, så är jag inte den typiske husdjursägaren.

Efter att jag köpt ett relativt stort akvarium och byggt världens dyraste och tyngsta akvariebänk (jag lade säkert ner 100 arbetstimmar på åbäket, körde åtskilliga gånger till byggmarknaden och köpte material för ganska mycket mer än vad en väldigt fin och fädig akvariemöbel kostar) så började jag att köpa på mig växter och fiskar. Eftersom jag inte kan så mycket om akvariefiskar, och naturligtvis kunde ännu mindre för två år sedan, så frågade jag mig fram. Eftersom jag inte kunde så mycket så litade jag på försäljaren, vilket ledde till att några fiskar svalt ihjäl för att de var för långsamma och andra fiskar blev uppätna. Efter att jag lärt mig vilka fiskar som äter andra fiskar och vilka säljare som struntar i vilka fiskar som äter andra fiskar så fick jag ganska bra balans i akvariet till slut.

Med mina samlade erfarenheter från akvarievärlden så har jag nu kommit fram till en affärsidé. Det är möjligt att det redan finns denna typ av verksamhet, men inte vad jag vet i alla fall. Oavsett vad så kommer inte jag att förverkliga affärsidén. Jag kan helt enkelt för lite. Dessutom tror jag inte att man kommer att tjäna så mycket på den.

Affärsidén är att driva en köper-byter-säljer-verksamhet för fiskar. Med andra ord en butik där man kan sälja fiskar som man odlat upp själv i utbyte mot exempelvis presentkort i butiken eller kontanter. Fördelen med detta är att man drar till sig två typer av kunder, dels användaren som köper ungfisk som han odlar upp till stora fina fiskar och som sedan får en slant för besväret, dels användaren som är beredd på att betala ganska mycket för att få stora fiskar direkt. Den förste typen är förmodligen en ungdom och den andre typen är förmoldigen någon som hyr ut akvarier med fiskar. Verksamheten borde kombineras med en bra webblösning så att många akvarieentusiaster kan ta del av utbudet. För riktigt exklusiva fiskar skulle man kunna anordna auktioner. Jag tror att ni fattar galoppen - en modern akvariebutik helt enkelt.

Precis som jag antydde ovan så är inte denna idé någonting som man man kommer att bli miljonär på, men det kan vara en idé att tänka nytt om man är akvarieentusiast och drömmer om att starta sin egen butik.

Vad jag egentligen försöker belysa är att det finns möjlighet att tänka nytt i de flesta branscher och Internet kan vara en krydda som gör att man sticker ut gentemot konkurrenterna.

Det var förmodligen det knäppaste inlägget på länge.

mvh Charlie

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha. :-) Jag läste bara första stycket men du fick mig att skratta högt här i min ensamhet. Tack så mycket, välbehövligt en dag som denna! =)