16 november 2007

Spontanshopping - BE group

Jag har tidigare tittat på BE Group och köpt och sålt dem i omgångar. Efter att ha hållt på och köpt och sålt fram och tillbaka ett par gånger runt 80-kronorsnivån (om jag inte minns fel) så lade jag till slut av eftersom jag blev rädd för att stålpriset skulle sticka iväg och att stålhandlarna skulle hamna i kläm. Det var min lekmanna-analys. Sett i backspegeln så var detta ett bra beslut (ungefär lika bra beslut som beslutet att köpa andra aktier var dåligt :) ).

Idag så tittade jag lite på företaget och tyckte att det såg ganska intressant ut. Jag gick en del på historisk utdelning, vilket jag gör ganska mycket för tillfället. Det var ett ganska litet antal jag köpte och jag betalade 56 SEK. Eftersom jag är lite skakis efter de senaste börsdagarna så funderar jag på att sälja dem ganska omgående om kursen sticker upp. Om inte kursen sticker upp den närmsta tiden så får jag väl dras med dem ett tag, men det kan jag leva med.

Under dagen så har jag funderat en del på de senaste dagarnas nedgång. Det är klart att det finns indikatorer som säger att nedgången kan fortsätta en bit till. Jag tänker närmast på oljepriset, inflationen, vinstvarningarna, nedskrivningarna etc., men det finns även en del som pekar på att det kommer vara ganska bra tider framöver. Jag tänker närmast på de prognoser som företagen har gjort och en del konjunkturbedömningar. Jag vet inte riktigt hur jag skall agera, men just idag så känns det inte som att jag vill köpa XACT BEAR-aktier. Det är faktiskt så att tanken på att köpa XACT BULL har slagit mig. För att detta skall hända skall dock kurserna ner ett par procent till.

Vad tror ni? Kommer OMX att sluta på minus för helåret? Kommer det t o m att sluta på mer än -10%, dvs fortsatt nedgång?

mvh Charlie

Inga kommentarer: