14 november 2007

Smärre ommöblering

Jag sålde de HiQ-aktier som jag köpte igår. Säljkursen blev 36,80 SEK. Det blev en liten vinst, men den stora vinsten är att jag minskar den samlade realiserade vinsten under året. Genom de aktierna som jag köpte igår sänkte jag nämligen medelanskaffningsvärdet för mina NIBE, dock inte så mycket så att det blir mindre än vad jag sålde aktierna för idag. På så sätt kommer denna lilla vinstaffär att räknas som en förlustaffär, vilket gör att jag minskar min realiserade vinst under året och på så sätt minskar skatten. Naturligtvis så skjuter jag fram problemen, men det gör jag gärna.

Förutom HiQ-försäljningen så köpte jag ett gäng NIBE för 62,50 SEK. Det är tänkt som en förhållandevis kort affär, men inte fullt lika kort som HiQ-affären. Om NIBE letar sig upp mot 65-66 SEK inom de närmsta dagarna så kommer jag med stor sannolikhet att sälja. I nuläget känns det nämligen som att sannolikheten för att NIBE skall falla dramatiskt är ganska låg, bland annat tänker jag på att NIBE redan har vinstvarnat (och sannolikt har de agerat med marginal) med en relativt hård dom av marknaden som följd samt att börsen som helhet gått ned efter det. Jag tycker att NIBE ser ganska attraktiv ut i nuläget. Ett högt oljepris borde förresten kunna få fart på försäljningen av värmepumpar.

mvh Charlie

Inga kommentarer: