14 oktober 2018

Självkörande bilar: Är man på rätt spår?

Jag tycker att självkörande bilar är ganska intressant. Om det kommer att slå så kommer det att innebära stora förändringar. På många sätt tycker jag att effekterna av självkörande bilar är på många sätt mer intressanta än tekniken i sig. Tekniken som man använder är så klart imponerande och jag är ingen expert, men när jag tittar på det så verkar det framförallt handla om att man förfinar befintlig teknik och kombinerar olika tekniker. Visionsystem, lidar, radar, positionering mm kombineras på olika sätt för att kunna tolka vad som händer och på så sätt agera korrekt. Imponerande, men kanske inte revolutionerande i grunden (om jag inte missuppfattat).

Det som förvånar mig är att man hela tiden är inne på att trycka in så mycket teknik och sensorer som man bara kan i varje bil. Naturligtvis tjänar man pengar på det och det kanske är anledning i sig, men jag tror det inte. Min gissning är att man är fast i bilden av att man skall ersätta den mänskliga föraren som sitter i bilen. Det tror jag till viss del det är att göra saker onödigt svårt. Jag tror mer på att ha externa sensorer vid vägarna som håller koll på var andra bilar är, var gångtrafikanter och cyklister är, var det finns vatten på körbanan etc. Annorlunda uttryckt, intelligensen finns inte i varje bil utan i ett gemensamt system som har gemensamma sensorer. Om man haft ett sådant system skulle varje bil kunnat styras med ett fåtal signaler som skickas från det gemensamma systemet. Det skulle bli enklare att konvertera bilar till självkörande på detta sätt, vilket i sin tur skulle göra systemet säkrare. Naturligtvis skulle det innebära att varje bil måste vara uppkopplad mot det gemensamma systemet hela tiden, men det ser jag inte som ett oöverstigligt problem. Om man förlorar uppkopplingen så får man helt enkelt parkera bilen och vänta till dess att uppkopplingen är etablerad igen.

Naturligtvis skulle detta inte fungera överallt. Mindre landsvägar som idag inte ens har gatubelysning skulle heller inte kunna ha externa sensorer för att hålla koll på bilar, cyklister, vatten på körbanan etc. Det skulle bli för dyrt både att installer och att underhålla. För dessa vägar skulle man få ha andra lösningar, tex förarassisterad styrning, dvs en människa styr men med mycket hjälp från diverse system, tex värmekameror för att detektera vilda djur. Enligt mitt sätt att se skulle alla bilar inte behöva ha dessa möjligheter. Det skulle t ex kunna finnas taxi-bilar som bara kör i områden där de få information från det gemensamma systemet.

Man kan göra paralleller till datorvärlden. Mitt förslag är på många sätt i linje med Googles Chromebooks och Chromebox, dvs en dator där man jobbar mot molnet och där väldigt lite minne och datorkraft ligger i klienten, dvs datorn som någon äger. Fördelen med detta system är att man inte behöver oroa sig för virus (eller i alla fall inte lika mycket), att minneskapaciteten tar slut (då får man prenumerera på mer utrymme) och att datorn kan bli mycket billigare. Även om man har en PC med superkarfter och inte en Chromebook så kan man använda t ex Google Documents, men man kan också köra 3D-simuleringar och annat tungt.

En annan liknelse som man kan göra är att titta på hur AGV-system (Automatic Ground Vehicles) fungerar. Vad jag förstår av system som dessa har varje truck vissa basala sensorer så att de inte skall köra in i något som det gemensamma systemet har missat, men i många fall så kommer instruktionerna hur man ska köra från det gemensamma systemet som vet var alla truckar är och som har överblick över hela lokalen.

Tyvärr är jag inte så säker på att min idé kommer att bli verklighet. Det finns strukturer idag som skulle förlora mycket på en idé som denna. Biltillverkarna vill nog helst att självkörande bilar introduceras successivt så att man inte behöver ändra sin verksamhet alltför mycket. Att alla äger sin egen bil är mer eller mindre situationen idag (i delar av världen) och självkörande bilar skulle på många sätt rucka detta i grunden. Att komma överens om en standard som skall gälla överallt i världen hade blivit tungrott och kanske inte möjligt med tanke på att olika nationella intressen ställts emot varandra.

Även om jag tror att det kommer att bli svårt att få till ett riktigt effektivt system för självkörande bilar så har jag ändå svårt att investera i företag som löser ett problem på ett onödigt svårt sätt, som jag ser det. Det kan naturligtvis vara så att det finns bolag som tittar på lösningar som den som jag skriver om ovan och i så fall skulle jag nog överväga att ändra mig, men vad jag har sett så är alla bolag som tar fram utrustning och mjukvara för självkörande bilar mer eller mindre inne på samma spår. Kanske är det strategiskt rätt och kanske är det vad bilföretagen, som är deras kunder, efterfrågar, men risken som jag ser det är att bilar nerlusade med sensorer kommer att bli en historisk parantes. Vi får se. Jag är som sagt ingen expert och jag kan mycket väl ha fel.

Länkar till Veoneer och Waymo (Alphabets bolag):
https://www.veoneer.com/en/technology
https://waymo.com/tech/

Inga kommentarer: