25 oktober 2018

Duni: Jag köper ännu mer

Idag så fortsatte Duni ner och jag köpte på mig ännu mer. Efter dagens fortsatta nedgång för bolaget så köpte jag för 101,60 SEK. Stängningskursen blev något lägre. Det kommer att komma en utdelning under nästa år och hittills i år, efter tre kvartal, så ligger resultatet per aktie på 4,00 SEK. Förra året så låg den på 4,44 SEK. Det finns ett par olika förklaringar till varför vinsten sjunker, men vad jag förstår så är den största anledningen, eller i alla fall en av de största anledningarna, att massapriset har gått upp. Min arbetshypotes är att det tar tid innan en sådan prishöjning får effekt hela vägen och jag tror att Duni kommer att kunna höja sina priser pga av massapriset. Med lite flyt så skulle massapriset kunna sjunka efter att man fått igenom prishöjningarna och då skulle fördröjningen i prisgenomslaget att spela i Dunis favör. Inte säkert på något sätt, men likväl en tanke.

Efter dagens påfyllning så är Duni ett ganska stort innehav i portföljen och sannolikt kommer jag inte att köpa ytterligare aktier. Sannolikt kommer jag att ligga kvar åtminstone fram till nästa sommar när utdelningen har kommit. Om kursen snabbt hade hoppat upp till 115-120 SEK så är det möjligt att jag minskar eller lämnar helt. Jag tror inte att det kommer att hända inom de närmsta 12 månaderna, men om det händer så tackar jag för kaffet (och torkar munnen med en exklusiv servett).


Inga kommentarer: