Det har varit ett par tuffa dagar på börsen. Jag låg med förhållandevis mycket likvider innan det började gå ner, men det är klart att dagar som dessa så önskar jag att jag minskat i några ytterligare innehav, t ex Investor och Industrivärden. Nu blev det inte så. Det är så klart inte för sent om man skulle vilja det, men jag har bestämt mig för att ligga lågt. Jag tror att det kan komma en liten uppstuds de kommande tiden. Vi får se.
Vad gäller Byggmax så är jag lite fundersam efter att det kommit en del signaler som tyder på att byggmaterialförsäljningen inte riktigt verkar vara så uppåt som en Byggmax-diggare som jag hoppats på. Det var i dagens Börspodden som jag hörde att en konkurrent till Bufab levererat svaga siffror. Nu är förvisso inte Byggmax ett byggmaterialbolag som alla andra utan man riktar sig till privatpersoner och även om efterfrågan på byggmaterial generellt viker så måste det inte innebära att Byggmax dras med. Jag tror att Byggmax-segmentet är betydligt mer konjunkturokänsligt än vad t ex Bufab är. Rätt eller fel? Vet ej, men min hypotes.
När man har investerat en hel del pengar eller på annat sätt investerat i något (t ex satsat sitt anseende på något) så är det lätt att hitta anledningar för att bekräfta att man har tänkt rätt. På engelska kallar man ibland fenomenet för confirmation bias. Ett tag hade jag en post-it-lapp på min datorskärm där det stor "confirmation bias" för att påminna mig om att inte falla in i ett beteende som inte gagnar mig. Naturligtvis är det så att man skall tro på sig själv och det handlar inte om att man skall vara velig, men lagom är bäst. Om man börjar hitta på anledningar för sig själv för att övertyga sig själv om att övertygelsen är korrekt så kan man vara på fel spår. Det finns naturligtvis en risk för att jag är inne på något sådant när det kommer till Byggmax, men jag tror det inte. Jag kommer att ligga kvar över åtminstone över rapporten.
Det som står på min att-göra-lista är att kolla in hur antalet butiker har utvecklats de senaste kvartalen. Jag har en liten idé om att det kan vara så att det kan komma en positiv effekt från nyöppnade butiker under Q3:an. Från det att det kommuniceras att det kommer att öppnas en butik till dess att den faktiskt är öppnad till dess att den faktiskt kommer igång på allvar med försäljningen så går det en liten tid (eller ganska lång tid beroende på vad man har för referenser).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar