23 oktober 2018

Duni, Byggmax: Väl pessimistiskt i Duni tycker jag och en OK Q3:a från Byggmax

Idag så har jag fyllt på med fler Duni-aktier, runt ca 106 SEK per styck. Det kommer att komma en utdelning om ett halvår och jag tycker att de tre första kvartalen i år har varit OK givet förutsättningarna. Det är inte jättebilligt runt 106 SEK, men jag tycker att det är ett välskött bolag och jag tycker att bolaget verkar vara ganska väl positionerade för framtiden, både vad gäller att kunna erbjuda produkter som kunder vill köpa och dessutom vad gäller den ökande efterfrågan på miljöriktiga alternativ. Ofta känner jag att jag skulle vilja djupdyka riktigt och lära mig mer om bolagen och Duni är inget undantag, men även om jag skulle vilja kunna bolaget bättre så känner jag att det kan vara värt en investering (eller spekulation om man tycker att jag spekulerar istället för investerar).

För att nämna lite kort om Byggmax-rapporten så var reaktionen precis vad jag hoppats på. En OK rapport ledde till ett ganska ordentligt hopp upp sett till kursen precis innan rapporten släpptes. Det är fortfarande relativt låga kursnivåer, men det känns skönt att trenden nedåt är bruten, för det anser jag att den är. Efter rapporten så köpte VD:n aktier för 0.5 MSEK samt att Börsplus och Placera har skrivt analyser som visar att det kan vara köptillfälle (Börsplus-analysen har jag inte läst för den är bakom betalvägg, men jag förstod det som att slutsatsen var köp hur som helst.) Min gissning är att kursen kommer att harva runt dessa nivåer ett tag och det är möjligt att det kan komma ett hopp upp i samband med att Q4:an presenteras. Jag tror nämligen att det ganska fina vädret under oktober kan ha gjort att detta kvartal startat bra samt att de nya butikerna får effekt på försäljningen. Vi får se. Min plan är att ligga kvar ett tag och jag ser ganska stor uppsida i aktien.

Inga kommentarer: