18 maj 2018

Hyresrätt eller bostadsrätt? del 3 (elva år efter del 2)

Ett av de mest lästa inlägg som jag har skrivit är ett gammalt inlägg som handlade om man skall välja att bo i hyresrätt eller bostadsrätt. Jag tänkte göra en kort uppdatering idag. Länkar till de gamla inläggen finns längst ner.

I de gamla inläggen så gjorde jag lite beräkningar för att komma fram till vilken värdestegring som är inbakad i priset på bostadsrätten. Det man ska komma ihåg när man gör den typen av beräkningar är att man skall räkna på en rimlig ränta och man skall se till att ha marginaler. Livet utvecklas inte alltid såsom man har tänkt. Några saker jag tycker att man skall tänka på inför ett lägenhetsköp är följande:

- Långsiktighet
Det kostar att flytta. Det är inte konstigt i en storstad att mäklararvodet ligger på en nivå som motsvarar många månadskostnader för boendet. Det är med andra ord en rätt stor risk att köpa en lägenhet som man bara räknar med att bo i ett par år. Transaktionskostnaden är stor när det kommer till boendebyte. Om man vet med sig att det är sannolikt att man snart kommer att vilja flytta på sig så tycker jag att det är god idé att inte köpa utan hyra.

- Smarta kvadrat istället för många kvadrat
Ett nyckeltal som används ofta är kvadratmeterpris. Det är i sig inget dumt nyckeltal, men som alla nyckeltal så är det inte hela sanningen, bara en indikation. Eftersom det finns de som är förblindade av kvadratmeterpris och som ser en bra affär som samma sak som att betala ett lågt kvadratmeterpris så får det till effekt att lägenheter med dålig planlösning säljs till ett i mitt tycke högre pris än lägenheter med bra planlösning. Jag tror att det är klokt att satsa på en bra planlösning och betala något högre kvadratmeterpris än att satsa på ett så lågt kvadratmeterpris som möjligt.

- Närhet till jobb, vänner, mm
Om du väljer ett boende som kräver att du har bil så blir det mycket dyrare än om du väljer ett boende där du kan cykla eller gå till jobb, skola, vänner, mm. I städer med tunnelbana kan detsamma gälla närhet till tunnelbanestation. Förutom att du sparar pengar på transport så sparar du tid.

- Kolla föreningens ekonomi
Man pratar ofta om att man skall kolla föreningens ekonomi och de ska man så klart, men förutom att se hur balansräkningen ser ut så skall man höra sig för om vad för underhålls- och renoveringsarbete som planeras och vad som har gjorts. Om det visar sig att ordföranden, eller vem man nu får tag på i styrelsen, inte har så bra koll så är det i sig ett dåligt tecken. Äger du en bostadsrätt i en bostadsrättsförening så har du stoppat in ganska mycket pengar i en förning som du äger tillsammans med andra personer och då gäller det förutom att föreningen är i gott skick även att de finns personer som tar ansvar. Om man får möjlighet tycker jag att man skall engagera sig i bostadsrättsföreningen för att se till att det sköts ansvarsfullt och för att det ofta är lärorikt (om man inte gjort liknande saker tidigare).

- Förhandla bolån
De flesta som köper bostad lånar pengar. De flesta som lånar pengar tittar på vad man betalar i ränta för att se om man fått till en bra affär eller inte. Precis som kvadratmeterpris inte är hela sanningen när det kommer till om man gjort en bra affär eller inte så är heller inte vad du har för ränta hela sanningen. Om du har blivit påtvingad försäkringar som du kanske egentligen inte vill ha eller ett pensionssparande som binder upp pengar under lång tid framöver så har du fått betala en del för att få den låga räntan. Räntekartan som lanserades för ett tag sedan är ett intressant initiativ, men det är inte hela sanningen.

- Rörlig ränta
Personligen så har jag alltid haft rörlig ränta. Om man tycker att det är jobbigt att inte veta vad man skall betala så skulle bunden ränta kunna vara ett alternativ. Det man skall komma ihåg är att om man vill lösa ett lån med bunden ränta så blir det dyrare än om man har rörlig ränta. När jag hörde det så tyckte jag att det inte var ett alternativ att ha bunden ränta. Det beror så klart på vilka marginaler man har och hur man känner inför att leva med viss osäkerhet, men så har i alla fall jag resonerat.

Det finns säkert andra tips, men dessa är de som jag kom på just nu. Om du sitter på ytterligare tips eller tycker att jag är ute och cyklar så får du gärna kommentera.

Länkar:
http://klirr-i-kassan.blogspot.se/2007/07/hyresrtt-eller-bostadsrtt.html

https://klirr-i-kassan.blogspot.se/2007/08/hyresrtt-eller-bostadsrtt-del-2.html

Inga kommentarer: