18 maj 2018

Hövding: 100 000 hövdingar sålda - bra eller dåligt?

Det låter ju absolut bra att man har sålt 100 000 Hövdingar. I ett större perspektiv så är det också bra. De senaste fem kvartalen så har försäljningen lyfts till en ny nivå. Det som är mindre bra är att det verkar inte som att det säljs så mycket under Q2.

Man skrev i sin pressrelease att man sålt lika mycket från bolagets början till och med Q4 2016 som man gjort Q1 2017 fram till och med nu, dvs mitten av Q2 2018. Eftersom totala antalet ligger på 100 000 stycken så har man nu sålt 50 000 stycken Q1 2017 till och med nu. Under perioden Q1 2017 t o m Q1 2018 så har man sålt knappt 46 000 stycken (6334+8456+10356+14945+5700), vilket ger att man efter halva Q2 ligger på drygt 4000 stycken. Eftersom man sålde 8456 stycken Q2 2017 så ger den senaste pressreleasen inte något större hopp om att försäljningen har lyft hittills under Q2 2018. Man sa förvisso att april visade tillväxt på 67% och det kan vara så att man nådde 100 000 stycken för ett tag sedan, men att det inte behöver vara dåligt innebär inte att det är bra.

Jag är lite bekymrad efter Q1-rapporten och jag skulle gärna känna mig trygg i att det var en tillfällig dipp och inte början på en avmattning av tillväxten. De senaste dagarna så har jag funderat en del om jag skulle minska, men hittills så ligger jag kvar. Sannolikt kommer man med nyheter om hur man skall få in nya pengar inom kort och bl a John i Börspodden tror att det kommer att trycka ner kursen ytterligare. Det är möjligt att det blir så, men samtidigt är det helt klart att man måste ta in nya pengar och det bör därför vara inprisat. Om man väljer att ta in någon ny ägare i samband med att man tar in pengar så kan det bli intressant som jag ser det. Förmodligen var dagens pressrelease inget annat än ett sätt att få kursen och ägarna att känna sig lite gladare. Eftersom man presenterar försäljningssiffror i samband med varje kvartalsrapport så är nyhetsvärdet lågt.

1 kommentar:

Ägare sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.