18 maj 2018

Hövding: UK don't give a beep

Det är otroligt hårt att driva en nystartad verksamhet. I synnerhet är det tufft när man lanserar en helt ny typ av produkt, som Hövding. Det tar tid och det har tagit tid för Hövding, men nu är man på väg. Det finns en del saker som jag inte är riktigt trygg med dock.

Marknadsföringen och inriktningen av denna tycker jag är lite tveksam. Man har en enorm tillväxtpotential inom elcyklar, men vad jag har sett har väldigt lite av marknadsföringen riktats mot denna grupp. I de flesta fall ser man unga människor, runt 25 år, som cyklar på äldre cyklar. Det är snygg reklam, men frågan är om det är rätt strategi, trots allt. Jag tror att man vill åt de som sätter trender för att på så sätt nå hela marknaden. Man har dock fått ett väldigt skralt resultat och försäljningen lossnade egentligen först när man gick via de stora kedjorna. Jag tycker att man skulle satsat hårdare på elcyklar och jag tycker att man borde satsa mer på att nå de som använder cykeln till pendling.

En sak som gör att jag känner mig tveksam är att man lyfter fram priset som man fick för "give a beep"-kampanjen i London. Problemet med denna prisbelönta kampanj är att den bara fått fäste i reklambranschen, inte hos kunderna. Det säljs nämligen knappt någonting alls i Storbritannien. De satsningar som man har gjort i UK, vilket inte görs via distributör, är med andra ord inte lyckade. Det är möjligt att det är ett långsiktigt arbete och det är möjligt att det kommer att lossna, men än så länge har satsningarna inte lett till i princip något alls. Det får mig att tvivla.(Detta har jag lyft upp i tidigare inlägg också)

Jag tycker att man borde tänka nytt när det kommer till försäljningen. En idé skulle vara att hyra ut hjälmen istället för att sälja den. Om man tar 100 SEK i månaden så kommer kanske fler att nappa. Det skulle även lösa knuten med vad som händer om hjälmen utlöses felaktigt. Det är möjligt att det inte kommer att bli så inom kort, men jag ser det som en möjlighet. Om man dessutom teamat upp med ett elcykelföretag och riktat in sig mot företag som erbjuder tjänstecykel till sina anställda så skulle man kunna få något riktigt intressant. Det är nog en ganska bra affärsidé faktiskt att erbjuda tjänstecyklar till företag - cyklar som har företagets namn på sig och där man kan erbjuda service på plats två gånger per år genom att cykelreparatörer kommer dit, etc. Cykelboomen öppnar upp för nya möjligheter.

Den senaste tiden har jag funderat mycket på att minska. Q1-rapporten var inte vad jag hoppades på och jag tror att 2018 kommer att komma in under de ca 60 000 stycken som jag räknat med.

Inga kommentarer: