29 maj 2018

Capio: Liten post in

Idag så trillade det in ett litet antal aktier i Capio. Jag är inte säker på att det är någon vidare investering egentligen, men efter att ha vägt olika alternativ mot varandra så tyckte jag att det vore klokt att flytta lite pengar av de som står vid sidan och investera dessa i aktier, och efter att ha kommit så långt så föll valet på Capio.

Jag tycker inte att Capio är ett särskilt lättanalyserat bolag. Det finns en politisk risk som kan te sig lite hur som helst. Förutom att det finns en politisk risk kring vinsttak och liknande så är ofta politiker ansvariga, direkt eller indirekt, för om man får nya kontrakt eller får behålla gamla kontrakt. Det känns inte helt bra, men ändå OK.

Vad gäller fördelarna med Capio så är det en konjunkturokänslig bransch. Det kommer alltid att efterfrågas sjukvård. I stora delar av världen finns det dessutom en åldrande befolkning,vilket gör att efterfrågan på sjukvård kommer att hållas på höga nivåer. Vad gäller lönsamheten så kommer den alltid att vara i fokus och jag tror aldrig att det kommer att bli tal om skyhöga marginaler, men det kan jag leva med. Det som jag tror eventuellt kommer att kunna gynna kursen är att allt mer av sjukvården kommer att bli digitaliserad och det kommer att kunna leda till effektivitetsvinster. Jag pratar hellre videosamtal med en läkare om jag har ett mindre problem än att jag åker till en vårdcentral och fysiskt träffar en läkare. Jag tror inte att jag är unik på något sätt utan jag tror att allt fler resonerar på liknande sätt.

Mina egna erfarenheter av Capio är positiva. Jag är ansluten till en av deras vårdcentraler och jag har varit det under lång tid, både där jag bor nu och även där jag bodde tidigare. Det har aldrig varit tal om några större saker så något riktigt test har det aldrig varit frågan om, men helhetsintrycket har varit bra.

Capio är inte cementerad i portföljen. Det är i nuläget ett för litet innehav för att riktigt kunna göra skillnad så egentligen har jag två alternativ. Antingen så gör jag det till ett ordentligt innehav eller så får det åka ut om det blir tillfälle. Det lutar nog åt det senare och det beror mest på att jag känner mig lite allmänt skeptisk för tillfället.

Inga kommentarer: