22 december 2009

Spyker cars

Just nu så diskuteras det för fulla hus om Spyker Cars skall få till en affär med GM, vilket i så fall skulle innebära att GM inte lägger ner SAAB utan säljer det till Spyker. Det som såg helt färdigt ut för bara någon dag sedan är nu åter igång, men jag sällar mig inte till optimisterna utan tror att SAAB läggs ner.

Anledningen är ganska enkel. GM äger både Opel och SAAB. För att få skalfördelar är många av modellerna till stort sett samma bilar, t ex nya SAAB 9-5 och Opel Insignia. Om fördelen är att man kan sprida utvecklingskostnader på ett större antal bilar så är nackdelen att de olika bilmärkena blir starkt beroende av varandra. Att sälja SAAB som ett självständigt bolag är med andra ord väldigt svårt, för att inte säga omöjligt. GM har tidigare sålt tekniken och rättigheterna till gamla SAAB 9-5 och SAAB 9-3 till kinesiska BAIC. Om inte GM var i stort behov av pengar hade man nog inte gjort en sådan affär, men med dagens förutsättningar gav man vika. Att sälja gammal teknik var med andra ord OK givet dagens tuffa klimat.

Givet att GM redan sålt tekniken och rättigheterna till gamla modeller, redan har inlett en avveckling och, framförallt, skall framöver sälja en bil, Opel Insignia, som är mycket lik SAAB 9-5 så ser det inte ut att bli en affär mellan Spyker och GM. Många som har läst affärsplanen för SAAB säger att den bär, men jag är ändå tveksam. Koenigsegg trodde också på affärsplanen, men när det kom till kritan så backade man.

Jag hoppas att jag har fel och att GM till slut väljer att sälja istället för att lägga ned, men jag är som sagt tveksam.

Om SAAB får leva är det inte omöjligt att SAAB kommer att få ett ordentligt uppsving i försäljningen. Få personer har missat att det snart skall lanseras en ny 9-5:a och många tycker om en underdog. Exempelvis fick Manchester United många nya supporters efter att stora delar av laget omkom i en flygplanskrasch 1966 (var det väl?).

Det är mina funderingar kring SAAB. Vad tror du?

Charlie

Inga kommentarer: