13 december 2009

På varje bra idé går det tio dåliga

Ett i mitt tycke bra uttalande är att det går tio dåliga idéer på varje bra idé. Om jag minns rätt har jag hört detta uttalande i teknikutvecklingssammanhang, men i mitt tycke behöver man inte begränsa uttalandet till teknikutveckling. Det kan likaväl gälla börsplaceringar.

Jag kan bjuda på några idéer som jag har haft den senaste tiden som jag efter lite funderande kommit på att det är ganska dåliga idéer.

1. Samla alla pengar i SCA och Handelsbanken. Hårdbevaka dessa innehav och tjäna pengar på små prisfluktuationer.

Anledningen till att jag kom på att detta var en dålig idé är att jag har bestämt mig för att ha mellan 10 och 25 aktier i portföljen för att få en riskspridning. Dessutom så har jag inte tid att hårdbevaka innehav, vilket är en förutsättning.

2. Sälja alla innehav och vänta på en nedgång.

Det kan mycket väl komma en nedgång under nästa år till följd av räntehöjningar, men det är samtidigt en del som talar för att uppgångarna kommer att hålla i sig.

3. Fokusera alla pengar i XACT BEAR.

Inte helt riskfritt :)

4. Köpa Vestas eftersom jag tror att fokus på vindkraft kommer att öka ytterligare som en effekt av ökad klimatmedvetenhet

Jag köpte Vestas. Framtiden får utvisa om det var en bra idé. Tyvärr räcker det inte med efterfrågan för att ett företag skall bli framgångsrikt och Vestas som företag känner jag inte till närmre, men min känsla är att det växt väl fort.

Antag att det stämmer ganska bra att av alla de idéer som man får är endast ett litet antal bra. Vad skall man dra för slutsatser av detta? En slutsats som jag drar är att man som framgångsrik investerare bör ha ett antal avstämningspunkter vid olika beslutsprocesser för att förhindra att de riktigt dåliga idéerna förverkligas och, vad viktigare är, att om de väl förverkligas att de avbryts så att de inte ställer till med riktigt stor skada.

Jag tror alltså att man gör sig själv en tjänst om man sätter upp ett antal punkter som man skall gå igenom vid köp, ett antal punkter vid sälj/utvärdering. Framförallt skall man inte missa att man bör utvärdera aktier med jämna mellanrum. "Kärleksrelationer" till värdepapper slutar ofta med dåliga affärer eller åtminstone till att affären inte blir så bra som den kunde ha blivit.

Avstämningspunkter behöver inte nödvändigtvis vara eknomiska nyckeltal även om det bör vara med. Exempelvis är en anledning till att jag har köpt Lundbergföretagen att jag har väldigt höga tankar om Fredrik Lundberg. Den dagen Fredrik Lundberg lämnar sin post inom företaget är det möjligt att jag hoppar av.

En annan avstämningspunkt kan vara att man tror på ett visst affärssegment inom företaget. Om företaget avyttrar denna verksamhet kan det vara en anledning att dra öronen åt sig och kanske sälja sitt innehav. Exempelvis hade jag väldigt höga tankar om "Imaging"-segmentet inom Anoto. Idag finns inte detta kvar inom företaget utan ägs idag av AMD. För min del innebär detta att jag är mindre intresserad av att köpa aktier i bolaget även om jag från tid till annan överväger att göra det.

Min åsikt är att framgångsrika investerare vet varför de köper ett innehav, vet varför de behåller ett innehav och vet varför de säljer ett innehav. För att veta använder de olika regler och kriterier som kan skilja sig väldigt mycket åt. Någa investerare fokuserar på teknisk analys och andra fokuserar på fundamental analys.

Jag handlar inte som jag lär alla gånger, men jag tror att ordning och reda är ett framgångskoncept.

Charlie

5 kommentarer:

Admin sa...

Jag känner verkligen igen mig. Men jag tror att man behöver misslyckas för att kunna lyckas också, så det är väl både bra och dåligt antar jag.

En av mina sämsta idéer var att månadsspara i XACT Bull, något jag tack och lov inte började göra.

Charlie sa...

Det är intressant att du nämner månadssparande i XACT BULL som din sämsta idé. Sett i efterhand var det min bästa idé. Jag månadssparade i XACT BULL under ett par månader i början av året och det visade sig bli en bra affär, men jag kan hålla med dig om att månadssparande i BULL är ett risktagande.

Charlie sa...

En idé när man utvärderar ett bolag är att försöka komma fram till vad man tycker att det borde vara värt. När väl kursen når dit eller över kan det vara läge att börja fundera på att sälja. Om trenden är uppåt kan man ha lite is i magen.

Charlie sa...

Om man har gjort sin läxa grundligt när man köpte sina aktier, dvs satt upp vid vilka kriterier som man skall sälja, så tycker jag att man skall följa dessa när väl dessa inträffar. Det kan exempelvis vara att sälja aktier i ett konsultbolag om bolaget värderas till 5 MSEK per konsult eller högre. Vid vilka kriterier som man väljer att sälja kan variera.

Om det inte finns något annat intressant att köpa så bör man låta bli. Man måste inte äga aktier :) Den som sålde sommaren 2007 utan att köpa någonting nytt ångrar sig nog inte idag.

Charlie sa...

Jag glömde bort reavinstskatten.

Det finns kanske lite olika synsätt på hur man skall hantera denna skatt, men personligen så är mitt enda hänsynstagande att jag ser till att realisera vinster eller förluster i slutet av året.

En idé som jag har funderat lite på är att anpassa risknivån i portföljen efter hur mycket orealiserade vinster som man har i portföljen, men det är än så länge bara en idé.