08 mars 2007

Var det bara skrämselhicka?

De två senaste bördagarna har varit trevliga börsdagar, +1,5% och +1,9% om jag kommer ihåg rätt. Det känns inte helt konstigt att börsen återhämtar sig något efter korrigeringen. Jag tyckte att nedgången kändes överilad, vilket också var anledningen till att jag köpte på mig Investor, Telia Sonera, Handelsbanken, Prevas och Readsoft. Jag passade även på att sälja av en del av mina XACT BEAR under nedgången. Det känns dock inte som att det är läge att luta sig tillbaka och ta det lugnt. Förmodligen kommer det snart att storma igen.

Jag är väldigt kluven för tillfället och jag tycker att börsläget är svåranalyserat. Å ena sidan har vi en lång tid av börsuppgång bakom oss, vilken innebär att många sitter på stora reavinster, medan å andra sidan har vi fina utdelningar framför oss samt bolag med fina siffror.

Ett svar som man fick förra veckan är att många är beredda på att sälja, vilket jag tolkar som att många är relativt nöjda med sina vinster. Det skulle inte förvåna mig om många funderar på att sälja av en del fondinnehav för att amortera på huslån eller andra lån som skulle kunna gå upp inom en snar framtid. Eftersom många sitter på säljknappen så är det kanske risk för att det blir lite turbulent framöver. Samtidigt skall man komma ihåg att det var många fler som satt kvar i båten den här gången än vad det var i maj förra året. Då var i och för sig fallet större, och på många sätt inte helt jämförbart med förra veckans nedgång.

Hur som helst, en del av de investeringarna som jag gjorde under de stormiga dagarna i förra veckan har utvecklat sig riktigt bra. Investor har t.ex. drygt gått upp 4% från min snittkurs, och en aktie som Readsoft som stack ner rejält precis efter att jag köpt den har återhämtat sig väl och ligger nu bara -2% jämfört med min inköpskurs (trots att aktien backade något idag). Tyvärr ligger jag ganska taskigt till i jämförelse med index. Min portfölj är -0,5% och index är +3,4% sedan årsskiftet. En anledning till detta är att jag har en ganska stor Ericsson-post som drar ner mig rejält.

Det kanske verkar konstigt att jag köper aktier samtidigt som jag har kvar mina XACT BEAR. Anledningen till att jag har kvar mina björnaktier är dels för att jag tror att vi på några månaders sikt kan få se en nedgång och dels för att jag tycker att läget är svåranalyserat och att jag inte vill göra något överilat. Jag håller fast vid min säljnivå på 44,60 SEK, än är det en bit kvar.

Jag funderar även på att sälja av några av mina ganska nyinförskaffade aktier, kanske att TeliaSonera ryker. Teleca ligger också i farozonen.

mvh Charlie

3 kommentarer:

Tusenlappen sa...

Naajs blogg du har här. Har du lust med ett länkbyte? Jag har en blogg i samma genre, på adressen:
http://tusenlappen.blogspot.com

Lägg upp min länk så kommer en tillbaka länk från min sida.

Charlie sa...

Hej Tusenlappen!
Jag har varit inne och kikat på din blogg också. Intressant experiment som du kör. Jag tror att hemligheten med att lyckas tjäna pengar på poker är att spela metodiskt och inte låta sig ryckas med i pottar för att "vinna tillbaka".

En annan idé som nog skulle kunna funka är att köpa loppisgrejer som har visst samlarvärde och sälja dem på tradera. Jag vet många som har tjänat en del på det. Fokusera på ett område som du tycker är ganska intressant och lär dig mer om det området, t ex serietidningar. Köp sedan på dig serietidningar på loppisar, lägg dem snyggt i en plastficka och sälj dem på tradera. Det kan funka.

Lycka till!

mvh Charlie

Ps. Jag är intresserad av länkutbyte och jag kommer att länka till dig. ds.

Tusenlappen sa...

Tack så mycket för tipsen.

Jag har faktiskt tänkt på att köpa saker och sen sälja dem på tradera tidigare. Så jag får kolla in det lite kanske. Kanske blir nästa steg i projektet, får se hur det blir.

Jag har lagt upp en länk till din blogg på min nu.

Lycka till själv.

Mvh Tusenlappen