05 mars 2007

Fortsatt storm

Efter ännu en stormig börsdag som vid lunchtid var ända nere på -3,5% så måste jag säga att det blir allt svårare att bedöma vilken riktning börsen skall ta. Börsen återhämtade sigskönt nog något för att sluta på -1,4%.

Jag har ett längre tag trott att det skall komma en korrigering, därav mina XACT BEAR, men samtidigt så trodde jag inte att korrigeringen skulle komma just nu och på detta sätt. Om jag skall vara ärlig så förstår jag inte riktigt vad det är som drar ned börsen. Förmodligen handlar det till stor del om vinsthemtagningar. Det har, trots allt, varit strålande börstider ett tag och att räkna med att räntan skall bli lägre känns ganska osannolikt i nuläget.

Nedgången, som jag har förstått det, beror på vinsthemtagningar i Kina, som i sin tur föranleddes av ett rykte på en reavinstskatt på 20% (Idag har man ingen reavinstskatt i Kina). En annan sak som hände i Kina var att ett förslag lades fram på att ta bort skattelättnader för utländska företag. Om detta förslag fick några direkta effekter vet jag inte, men det lades ett sådant förslag i alla fall. Hur som helst, om man av denna information, och kanske även annan information, kan dra slutsatsen att tillväxten i Kina kommer att avta så är det naturligtvis mindre bra för många svenska företag, speciellt de verkstadsföretag som tjänat bra med pengar på den rusande kinesiska ekonomin.

En av anledningarna till att jag köpte mina björnaktier var på grund av att jag trodde att den kinesiska ekonomin inte skulle fortsätta med en tillväxt på runt 10% per år, men det var inte huvudanledningen till att jag köpte mina XACT BEAR. Jag trodde att oljepriset skulle spela världsekonomin ett spratt och skjuta upp ganska ordentligt, men det har än så länge uteblivit.

En annan faktor, som man inte skall glömma, är att många svenska investerare under slutet av 90-talet fick uppleva vad det kan innebära om man sitter kvar i båten. Om man inte hoppade av i tid, vilket tyvärr inte jag gjorde, så blev det en ganska dyr affär. Jag tror att IT-kraschen kan spela en ganska stor psykologisk roll just nu. Många tar helt enkelt hellre en vinst än chansar på att situationen reder ut sig.

En IT-aktie som jag köpte under förra veckan är Readsoft. Tyvärr har utvecklingen för denna aktie inte var helt bra den senaste tiden. I nuläget är jag ungefär -9% på mina Readsoft, ungefär 1% från min avgrundsvrålsgräns och säljgräns. Jag kommer nog att rucka lite på denna gräns eftersom jag tror ganska starkt på företaget. Det är dock mer än känsla än någonting annat.

Några aktier som har betett sig ganska bra är Handelsbanken och TeliaSonera. Handelsbanken har jag ungefär 1% ned och TeliaSonera har jag ungefär 1% upp. En aktie som jag verkligen funderar på att göra mig av med är Teleca. Jag köpte och sålde Teleca i omgångar ända till det small till efter att Teleca meddelat att deras kund Siemens BENQ gått omkull. Eftersom fallet var så stort så hann jag inte riktigt med och plötsligt satt jag med Svarte Petter och visste inte vad jag skulle göra. I ett sådant fall kan jag hålla med om att det skulle vara bra med en stop-loss, men pga min avoga inställningar till dessa hade jag ingen sådan. Prevas som jag också köpte i veckan har heller inte varit någon succé, ner ungefär 4%. Investors VD, Börje Ekholm, sade för inte så himla länge sedan att de trodde att det fanns bättre möjligheter utanför börsen än på börsen. Jag sätter allt mitt hopp till detta uttalande och hoppas att han och hans lag kommer att vända upp Investor, i nuläget är jag ner 2% på min Investor-aktier.

Även om jag köpte lite väl tidigt så här i efterhand så är jag inte alltför ledsen. Mina enda egentliga bekymmer just nu är om Readsoft och Teleca fortsätter ned. Vad gäller Readsoft så tror jag att aktien tar fart och vänder upp, men vad gäller Teleca så vet jag inte. Det är möjligt att jag tar förlusten i Teleca.

Förresten, det blev inga björnaktier sålda idag. Jag satte min andra säljgräns på 51,50SEK och riktigt så högt letade sig inte kursen idag. Säljgränsen får stå kvar tills vidare.

Inga kommentarer: