25 mars 2007

Jag ligger efter index

Ett mål som jag har med mitt sparande är att få en avkastning som är bättre än index. Det borde egentligen inte vara så svårt, men i nuläget ligger jag ganska mycket efter faktiskt. Min portfölj har endast gått uppp 0,3% under 2007, medan OMX-index har gått upp 6,1%. Det är ganska många procentenheter efter.

För att göra en snabb analys så är den största anledningen till att jag halkat efter att jag varit alldeles för likvid. I nuläget har 60% av mina aktiepengar (dvs den del av mina pengar som finns kopplade till en aktiedepå) i likvida medel. Det är för mycket, men eftersom jag tror att det kan komma en nedgång har jag varit försiktig. En annan anledning är att jag funderar på att köpa en bostadsrätt, vilket gör att jag ganska snabbt kan behöva pengarna.

En annan anledning till att det gått relativt dåligt än så länge i år är att jag har en ganska stor del i Ericsson som inte har haft en alltför kul utveckling än så länge i år.

Om börsen skulle sticka ned i nästa vecka så har jag goda förutsättningar att plocka in del på OMX-index. Jag sitter nämligen med en del XACT Bear för tillfället. Faktum är att jag har börjat så smått att fundera på att köpa på mig ännu fler XACT Bear, men det är än så länge bara en fundering som jag har.

Inga kommentarer: