22 mars 2007

Tankar om länkutbyte

Idag såg jag på hurjagblevrik.se att Jakob, som driver sidan, hade länkat tillbaka till min sida. Det var naturligtvis kul, eftersom det förmodligen kommer att leda till fler besökare för min del. Tack för det!

En tanke som slog mig i samband med att jag läste inlägget på hurjagblevrik.se var vilka effekter som egentligen uppstår i samband med ett länkutbyte. Är målet att få så många som möjligt att länka till sin egen sida samtidigt som man själv länkar till så få som möjligt? Detta borde ju på något sätt få effekten att många leds till ens egen sida, men att man inte tappar användare till andra sidor, eller? Jag tror inte det. Jag tror att det resonemanget är för enkelt.

Om man inte länkar vidare till andra sidor så finns en risk att man placerar sig själv i en återvändsgränd. Det är inte bra. Man vill naturligtvis helst att besökaren skall hitta någonting som den tycker att är intressant på sin egen sida, men om man inte kommer på något intressant att skriva är det bättre att presentera en annan sida. På så sätt kommer besökaren att få ut någonting av sitt besök, vilket är huvudsyftet. Det är naturligtvis en risk att besökaren struntar i att återkomma till sidan, men det ser jag snarare som att man har ett dåligt innehåll än att man har länkat till fel sidor.

En annan tanke som jag fick är att det relativt smala fenomenet ekonomibloggar borde bara gynnas av att antalet når en sorts kritisk massa så att allt fler människor upptäcker fenomenet. Jag är övertygad att för varje ny ekonomiblogg som kommer så är det några till som börjar att läsa ekonomibloggar. Förmodligen, som det brukar vara inom denna värld, är det inte en linjär tillväxt utan snarare en expontentiell tillväxt, vilket naturligtvis är intressant.

Så, är det någon som är intresserad av länkutbyte är det bara att höra av sig.

mvh Charlie

4 kommentarer:

Charlie sa...

Jag fick en idé - ekonomiblggar.se! Det kan bli hur kul som helst!

Charlie sa...

ekonomibloggar.se skall det naturligtvis vara.

Admin sa...

Om du är haj på internet så föreslår jag en community med bloggfunktion och forum. Det hade varit något! Bloggportalen fyller ju en funktion som samlare av bloggar i olika kategorier redan.

Anonym sa...

Gratis länkutbyte på Favoritlistan.se! Länkarna är inte dynamiska vilket gör att sökmotorer som Google ger din webbplats högre PageRank.