22 mars 2007

Handelsbanken ut, påfyllning XACT Bear

Det var verkligen uppåt idag på börsen. Förmodligen är det fortfarande Bernankes tal angående den amerikanska räntan och framtidsutsikterna för den amerikanska ekonomin som får börsen att agera uppåt. Det finns säkert även de som tycker att det är köpläge nu efter den tidigare korrigeringen. Hur som helst, idag var det uppåt +1,5%.

Jag sålde mina aktier i Handelsbanken för 208,50 SEK. Jag köpte dem för 205 SEK, så någon större vinst är det inte att tala om, men jag känner mig osäker för tillfället och tar hellre den knappa vinsten än sitter med osäkerheten. Jag kommer troligtvis att lägga in en köporder på stax under 200 SEK.

Eftersom det gick upp ganska mycket passade jag på att fylla på med XACT Bear. Jag fick dem för 44,35 SEK, vilket gör att jag nu är fulladdad med björnaktier igen. Jag sålde nämligen en tredjedel av innehavet för 50,10 SEK för nån vecka sedan.

Om börsen fortsätter uppåt kommer jag att sälja av mina Investor-aktier. I nuläget lutar det åt att jag säljer dem för 171 SEK om börsen går upp, men jag måste fundera och räkna lite på det.

10 kommentarer:

Admin sa...

Har jag fattat det rätt om jag tror att XACT Bear går upp 1,5 ggr så mycket som börsen går ner och går ner lika mycket när börsen går upp? Väljer man den fonden för att kunna sälja och göra vinst under både uppgång och fall?

Charlie sa...

Hej finanskvinnan!
När OMX-index går -1% så går XACT Bear +1,5%, och tvärtom, när OMX-index går +1% så går XACT Bear -1,5%. Man skall alltså köpa XACT Bear om man tror på en nedgång.

Motsatsen till XACT Bear heter XACT Bull. Om OMX-index går +1% så går den +1,5%, och om OMX-index går -1% så går den -1,5%. XACT Bull skall man alltså köpa om man tror att börsen skall gå upp.

Företaget som ligger bakom dessa börsnoterade fonder heter XACT (se www.xact.se). Deras målsättning är ovanstående, men det är inte alltid att de lyckas få faktorn till att vara exakt 1,5. Det kan alltså slå lite.

Charlie sa...

Förresten, anledningen till att de heter "bull" och "bear" är att tjuren stångar UPPÅT och björnen slår NEDÅT.

Admin sa...

Tack så mycket, det var intressant info.(Jag länkar till dig på min sida nu, lägger till alla bloggar som handlar om ekonomi och är roliga och/eller bra!)

Charlie sa...

Hej Finanskvinnan!
Jag har varit inne och kikat lite på din blogg. Otroligt många inlägg! Kul att du gillade informationen om XACT bull och bear. Jag länkar till dig med det samma.

mvh Charlie

Anonym sa...

Hej Charlie!

Rekomenderar du Word Press-bloggen framför den med Blogger? Hur pass stora kunskaper krävdes det få att få bloggen som din? :)

Tack på förhand.

Mvh
Karro

Charlie sa...

Hej!
Jag har ingen praktisk erfarenhet av Wordpress, men jag har läst lite (se www.wordpress.com) om det eftersom jag vet att många snygga bloggar använder sig av det. Ofta kan man se det längst ned på bloggen om den är baserad på wordpress. Det verkar vara ganska lätt att använda det.

Att få en blogg som jag har är väldigt enkelt. jag har valt en av standardmallarna som erbjuds på blogger, så att sätta upp en sådan blogg som jag har är inga problem alls. Förvisso har jag pillat lite i HTML-koden för att ändra lite marginaler, men det är ingenting som egentligen behövs.

Lycka till!

Hör av dig om du stöter på patrull.

mvh Charlie

Anonym sa...

Someone deleted several links from uloz.to and netload servers.

From now, we will use www.tinyurlalternative.com as our main [url=http://www.tinyurlalternative.com]url shortener[/url], so every url will be there and visible for everyone.

You can pick out from several great [url=http://kfc.ms]short url[/url] names like:

kfc.ms easysharelink.info jumpme.info megauploadlink.info megavideolink.info mygamelink.info myrapidsharelink.info mytorrentlink.info myurlshortener.com mywarezlink.info urlredirect.info urlshrinker.info weblinkshortener.com youtubelink.info and many others.

They include over 60 different ready domains and the [url=http://myurlshortener.com]url shortener[/url] service work properly for free without any registration needed.

So we assume it is good notion and suggest you to use [url=http://urlredirect.info]url redirect[/url] service too!

Thank you.

Anonym sa...

Making money on the internet is easy in the undercover world of [URL=http://www.www.blackhatmoneymaker.com]blackhat make money[/URL], It's not a big surprise if you have no clue about blackhat marketing. Blackhat marketing uses alternative or misunderstood ways to build an income online.

Anonym sa...

You could easily be making money online in the hush-hush world of [URL=http://www.www.blackhatmoneymaker.com]blackhat cpa[/URL], You are far from alone if you have no clue about blackhat marketing. Blackhat marketing uses not-so-popular or not-so-known ways to produce an income online.