30 januari 2008

Fed sänker räntan

Det blev ganska nyligen klart att Fed, dvs den amerikanska centralbanken, sänker den amerikanska styrräntan med 50 punkter från 3,50% till 3,00%. Förmodligen kommer detta att leda till att Stockholmsbörsen kommer att stiga under morgondagen. Det var förvisso inte helt oväntat, men heller inte helt inräknat i kurserna.

Jag har inte gjort några förändringar i portföljen den senaste tiden utan ligger still i de innehaven som jag har sedan tidigare, se kolumnen till höger. Under denna månad har jag hitintills gjort sju köp och en försäljning, dvs sex nettoköp. Detta är något mer än vad jag hade tänkt, vilket gör att jag avvaktar lite med att fylla på med fler aktier.

För er som inte tittar på TV så ofta så kan jag rekommendera Uppdrag gransknings reportage om fondbolagen. Programmet handlar om förvaltningsavgifterna som storbankerna tar ut från sina fonder samt att de jämför sina fonder med missvisande index. Det finns att se på SVT:s hemsida.

mvh Charlie

Inga kommentarer: