20 januari 2008

Grundpelare i en framtida strategi

Jag har funderat och läst på lite de senaste dagarna. Förmodligen kommer jag inte att använda mig av någon Warren Buffet-strategi, dvs "buy and hold", som många andra gör. Anledningen till att jag inte kommer att använda mig av någon sådan strategi är att jag inte anser mig vara tillräckligt dutkig på stockpicking, dvs välja rätt aktier. Om man inte är duktig på att välja bra aktier så känns inte en sådan strategi optimal. Bara för att jag inte använder mig av "buy and hold" så innebär det inte att jag inte tycker att detta är en bra strategi. Den kan särkert vara bra för många, men inte. Min uppfattning är att det inte finns en bästa strategi för att lyckas på börsen. Det viktiga är att man hittar en strategi som passar och att man förfinar denna allt eftersom.

Min strategi kommer att bygga på ett antal grundprinciper, bland annat:

- Sprida riskerna på 15-25 aktier
Runt 20 aktier blir 5% per bolag. Det är ganska bra riskspridning utan att det blir omöjligt att hålla sig hyggligt uppdaterad om vad som händer.

- Månadssparande
Jag kommer att ha ett mål på hur mycket jag skall sätta in på aktiedepån varje månad. Fördelen med detta är att jag inte tappar sugen när allt pekar nedåt.

- Sprida köp- och säljtillfällen över tid
Jag kommer att ha en strategi som bygger på att köp- och säljtillfällen skall spridas över tiden. För att kunna upprätthålla detta mål hade jag tänkt ha mål för hur många affärer som jag skall göra under varje månad. Detta kommer förhopppningsvis att göra att jag kommer att ifrågasätta en del innehav. Fördelen med detta är att pengarna kommer att jobba hårdare. Här har jag inte riktigt tänkt färdigt. Det finns en del nackdelar också.

- 70-85% av aktiedepån skall vara investerad
Eftersom jag inte har alla mina pengar i depån så blir detta mål lite konstigt, men jag tycker ändå att det är bra att ha ett sådant mål. Fördelen med att ha ett sådant mål är att inte ligga för likvid, men inte heller ligga överinvesterad.

Jag har en del andra funderingar, men jag får hålla här för idag.

Kommentera gärna.

mvh Charlie

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan Charlie!

Orkar du verkligen hålla dig up-to-date med upp till 25 företag? När jag ägde Öresund försökte jag hålla mig uppdaterad med deras 18 största innehav samtidigt som mina, vid det tillfället fem, egna utöver det. Det blev mig övermäktigt och jag sålde till slut Öresund för att jag inte kunde förmå mig själv att inte följa deras innehav.

Själv siktar jag på att ha runt 10 bolag när portföljen är "färdig". Håller på att successivt sälja av mitt innehav i fonden HQ Sverige för att direktäga fler aktier istället. Borde för övrigt passa på att konvertera lite mer nu när börsen gått ner så mycket - har ju varit lite inlåst i fonden då jag hade nära 100 % vinst när det stod på topp.

Anonym sa...

Hej,

Kul att läsa denna insiktsfulla blogg (som jag hittade via hurjagblevrik.se). Ska ta åt mig lite tips för hur jag ska distribuera min "förmögenhet".

Har själv varit med i Aktiespararna sen jag var typ 12 men det är också lite där jag lägger min ribba.

// Christoffer

Charlie sa...

Diversifierad:

Ja, det tror jag nog skall gå bra att hålla reda på 25 bolag. Det handlar, som jag ser det, om att lägga ambitionsnivån på rätt nivå bara. Fördelarna med en bra diversifiering överväger.

Christoffer:

Kul att du gillar bloggen.

mvh Charlie

Plupp sa...

Jag håller med diversifierad om att det i alla fall låter mycket att hålla reda på upp till 25 företag. Men det är ju bara för att jag skulle tycka det var mycket för mig :-). Jag tycker det är ganska jobbigt att hålla reda på mina 11, jag tänker minska till 5-6 stycken faktiskt (fast jag vet inte vilka jag ska sälja av ...). Läste någonstans att risken inte minskar nämnvärt över, vad kan det ha varit, 15 olika aktieslag. Någon matematisk beräkning till vilken jag inte kunnat hitta bakgrunden eller beräkningarna ;-). Jag tycker din strategi låter bra. Hur funderar du över köp och sälj om du inte vill hålla dig till buy and hold? Vilka kriterier ska du ha för att sälja?

Charlie sa...

Hej plupp!

Tidigare har jag handlat en hel del med återköp, dvs att jag hade en liggande säljorder och om denna gick igenom så lade jag en något lägre köporder. När detta funkade, vilket det gjorde ibland, men långt ifrån alltid. Jag har funderat lite i de banorna, men ett sådant tillvägagångssätt har sina nackdelar. Risken är nämligen att aktien sticker ifrån och att man tappar en del av uppgången.

En annan fundering jag har haft är att köpa och sälja efter glidande medelvärden och aktuell kurs. Om det glidande medelvärdet räknat t ex 50 dagar bakåt bryter aktuell kurs kan detta vara en signal på ett trendbrott och läge att investera alternativt ta hem vinsten. (Fattade du nånting av det där? :) )Det finns en hel del som handlar på det sättet och det kan säkert funka förutsatt att man har tungan rätt i mun.

Naturligtvis kommer jag alltid att ta hänsyn till fundamenta. Det är centralt.

mvh Charlie

Aktieräven sa...

"För att kunna upprätthålla detta mål hade jag tänkt ha mål för hur många affärer som jag skall göra under varje månad."

Tidvis finns perioder när man ska ligga lågt. Med detta mål finns risk att stressa fram affärer.

Charlie sa...

Hej Erik!

Klok kommentar. Det finns absolut perioder då det är klokt att ligga lågt. T ex borde man naturligtvis legat lågt hela detta år om man var likvid.

Min erfarenhet av hur jag själv fungerar är att jag ibland fastnar i passiva perioder då jag inte ägnar så mycket tid åt börsen. Detta är inte helt bra utan jag tror att det är bra att sätta upp aktivitetsmål på börsen. Jag säger inte att detta funkar för alla, men jag tror att det funkar för mig. Detta mål kommer förmodligen inte att vara det viktigaste av mina mål, men jag kommer att ha ett sådant.

Förhoppningsvis kommer ett sådant mål att leda till att jag kommer att kapa en del förluster på tidigare stadie och att jag kanske kommer att vara flitigare på att hänga på trender som jag hittar i tid. Efter ett antal dåliga köp är det nämligen en risk att man väntar för länge innan man agerar.

Återigen jag är inte säker på att detta är en bra idé, men grundtanken är att genom detta mål öka min egen aktivitet.

mv Charlie