23 december 2007

"Aktielott"

En del av denna dag före doppardagen spenderade jag på biblioteket. Anledningen till att jag var där var att jag är tvungen att sätta mig in i ett ganska omfattande material och eftersom jag har lättare att koncentrera mig när jag är på biblioteket så försöker jag att vara där så ofta som jag kan. Tyvärr är det ändå inte så lätt att hålla koncentrationen på topp. Idag försvann mina tankar iväg på olika sätt att handla med aktier.

När jag är på biblioteket så brukar jag sitta ganska nära avdelningen med ekonomilitteratur. Det är ingen slump och en inte alldeles oförsumbar del av min tid går åt till att läsa lite tidningar och kolla i lite böcker. Idag, när jag pausade från min egentliga anledning till att jag var där, så ögnade jag igenom en bok som handlade om Elliot-vågor. Jag har hört talas om begreppet förr, men inte tagit det riktigt på allvar. Jag gjorde samma slutsats idag. Jag tror inte på teorierna med Elliot-vågor och kommer att hålla fast vid min ståndpunkt tills att jag blivit överbevisad, men en sak håller jag med om, det finns helt klart en hel del psykologi som styr börskurserna. Det skulle vara ganska intressant att ta fram en modell som tog avstamp i just psykologin. Naturligtvis skall man inte underskatta värdet av att göra en ordentlig analys av aktien innan man köper den, men om man kan kombinera detta så skulle det förmodligen kunna bli ganska efffektivt.

Jag funderar på att handla efter detta nya system under nästa år. Förmodligen kommer jag inte helt och hållet att gå över till detta nya system, men jag kommer kanske att prova i liten skala och om det fungerar så kommer jag att övergå mer och mer till detta.

I stora drag fungerar detta nya system enligt nedan:

1. Välj med hjälp av analys ut en lämplig aktie som är köpvärd och naturligtvis till vilket pris aktien är köpvärd (baserat på tillgänglig information).
2. Bestäm på vilken sikt aktien skall finnas med i portföljen. För att förenkla systemet kan man dela in detta i ett antal steg, t ex kort sikt, medellång sikt och lång sikt.
3. Baserat på vilken sikt som man valt så får man via en tabell, som man gör själv, en stop-loss-nivå och en säljnivå. Ju längre sikt som aktien skall hänga med, desto större spridning mellan sälj- och stop-loss-nivå. T ex kort sikt: -10%, 10%, medellång sikt: -15%, 15%, lång sikt: -30%, 30%. Stop-loss- och sälj-nivån måste naturligtvis inte vara varandras motsvarigheter som det är i exemplet.
4. Förutsatt att man får aktien till det pris som man bestämt i punkt 1 så lägger man in nivåerna från punkt 3 på väldigt lång sikt.

Poängen med detta system är att man begränsar förlusten till den stop-loss-nivån som man matat in och eftersom man matat in en säljnivå så har man möjlighet att fånga en tillfällig uppgång. Om man skall titta rent statistiskt så är det mer sannolikt att den övre säljnivån utlöses än den undre, vilket gör att det blir en ganska intressant "lott". Förvisso vet man inte när någon av nivåerna kommer att utlösas och det är naturligtvis en nackdel. Dessutom så riskerar man att missa en riktig stor uppgång. Fördelarna är dock att man inte fäster sig vid någon aktie eller att man inte rycks med av marknadens nycker. Man har redan från början bestämt två olika slutscenario och behöver inte fundera efter det att man köpt aktierna, vilket i många fall kan vara en fördel.

Man kan likna den här typen av handel som att man köper en lott med väldigt stor chans till vinst och begränsad förlust. Det kan ta tid innan man får veta om man vunnit, men det kan det kanske vara värt.

Vad tycker ni? Är det någonting som ni tror kan funka? Jag är medveten om att det blir en konst att välja bra nivåer, men det skall nog kunna gå.

mvh Charlie

7 kommentarer:

Anonym sa...

Att använda stop-loss är ett väldigt bra sätt att begränsa förlusterna på. Det är många faktorer som spelar in när man ska bestämma vid vilken nivå stop-lossen ska lösa ut. T.ex. är aktien du köper en som har stigit mycket på kort tid skulle jag sätta en väldigt tight stop-loss.
När det gäller vid vilken nivå en aktie ska säljas tycker jag inte man ska bestämma en säljnivå i förhand. Säg att du köper en aktie för 100 kr och när den har stigit 30% har du bestämt att den ska säljas. Då kanske du säljer för tidigt och missar en ev. fortsatt uppgång. Det är då bättre att ha en stop-loss nivå som följer med aktiens uppgång. Har en aktie stigit med 30% sätter du stop lossen 10% under denna nivå. Det är inte lätt att tillämpa detta även om det verkar så på papperet för det är många faktorer som spelar in när en aktie ska säljas. Lycka till med ditt system.
mvh/Pelle

Charlie sa...

Hej Pelle!

Jag håller absolut med dig i det du säger, men samtidigt - är det en dålig affär att sälja någonting som man köpt till 30% högre pris? Det beror naturligtvis på. Om man hade fått 50% över inköpspriset dagen efter så är det naturligtvis ingen bra affär, men vad som kommer att ske vet man aldrig på förhand.

Jag tror att det är en bra strategi att sätta upp målkurser för de aktier som man har. Dessa målkurser kan ändras om ny fakta kommer på bordet. Risken är annars att man sitter med sina aktier år in och år ut, och egentligen aldrig ifrågasätter sitt ägande.

Ditt förslag med släpande stop-loss är naturligtvis intressant (även om jag i grunden ogillar stop-loss). Det bygger dock på att man lägger ganska mycket tid på att uppdatera sina ordrar. Mitt förslag bygger helt enkelt på att man köper en aktie och bestämmer sig från början för en övre och en undre säljnivå (stop-loss). Statistiken tyder på att man har större chans att ro hem vinstlotten än att åka på en nit. Man behöver inte göra någonting under tiden utan bara vänta på att någon av ordrarna löser ut.

Det gäller dock att hålla lite koll på utdelningen så att man tar höjd för denna.

Har du tid och disciplin så är nog ditt sätt att föredra, men så är inte alltid fallet.

mvh Charlie

Anonym sa...

Ditt förslag fungerar förmodligen ganska bra i en uppåtgående marknad. Har du funderat på hur du ska använda strategin på en vikande marknad?

Charlie sa...

Hej Jonas!

Kul att du kommenterade. Det samma gäller även Pelle.

Risken i en uppåtgående marknad är som Pelle påpekade att man kan missa en större uppgång. Det är en nackdel, men fördelen är att man kan fånga en tillfällig uppgång.

Om marknaden viker så kommer stop-loss-nivå att utlösas och man kommer att ha förlorat lite pengar, t ex 20% om man använder den nivån som stop-loss-nivå.

När man vet att marknaden är svajjig, som nu till exempel, så kan det vara en idé att köpa aktierna på kort sikt, dvs att man har snäva sälj- respektive stop-loss-nivåer, t ex säljnivå på +5% och stop-loss på -10%. Om man spelar defensivt på detta sätt så är det möjligt att man kan ha tur även i en nedåtgående marknad.

Ett annat alternativ är att man lägger stop-loss-nivån så pass lågt att man kan rida ut en storm, t ex stop-loss på -40%.

Det finns naturligtvis brister i systemet, som i alla system, men kontentan är att jag tror att man tjänar på att ha förbestämda regler för sitt agerande. Dumma beslut tas ofta hastigt. Vidare så tror jag att man inte skall krångla till det i onödan. Ju mer komplicerat ett system blir, desto större risk är det att man fumlar bort sig.

mvh Charlie

Anonym sa...

Stop-loss etc finns ju redan så jag ser inte riktigt vitsen med ditt system. Har kört en del med stop-loss vilket bara löste ut en massa säljordrar iom den extremt stora vollan under 2007. Det gynnar bara mäklaren.

Om jag skulle föreslå ngt så är det ett beslutstödssystem baserat på fundamenta enl Buffets regler. Den gubben har inte ens en dator på kontoret så hans system borde gå att modernisera.. Att upptäcka undervärderade aktier i bra low-tech bolag med bra vinst etc har ju gått rätt bra för hans del. Problemet är att en del bolag dels friserar siffrorna, dels inte ens har koll på dom (Eric).

Charlie sa...

Hej Pelle!

Jag gillar egentligen inte heller stop-loss och har ungefär samma erfarenheter som du har. Om man har en för snäv stop-loss finns det en klar risk att man fångar ett lägstaresultat under en dag, vilket man naturligtvis inte vill.

Poängen med mitt system är att man redan från början bestämmer sig för en säljnivå och en stop-loss-nivå och låter dessa löpa under väldigt lång tid. Om man sätter nivåerna som motsvarar varandra, t ex +10% och -10%, så har man goda chanser att ro hem en liten vinstaffär istället för en förlustaffär. Om det blir en förlustaffär så är den begränsad. Om man lägger ordrarna på väldigt lång tid så behöver man dessutom inte ständigt uppdatera sina ordrar, vilket kan vara en fördel om man inte har tid. En annan fördel är att man inte rycks med av marknadens nycker.

Jag kan ge dig rätt i att mitt system inte är revolutionerande, men eftersom man både har stop-loss- och sälj-nivå på lång sikt så är det inte helt samma som att använda stop-loss.

mvh Charlie

Charlie sa...

Hej igen!

Vad gäller investeringsstrategier enligt Buffet så är det inget fel med att använda dem. Tyvärr tror jag att det kan vara svårt att hitta undervärderade low-tech-bolag med hör direktavkastning. Det finns naturligtvis undantag, men det är inte lika lätt som det låter.

mvh Charlie