02 juni 2018

Hövding: Fluga eller bestående?

I takt med att Hövding har tickat upp så har det kommit en och annan som har antingen köpt aktier i bolaget eller som har skrivit om det. Om man tittar på hur många på Avanza som äger aktier i bolaget så har det bara ökat med ett 40-tal så vitt jag kan se. Det är möjligt att det kan komma att öka om det kommer lite positiva nyheter och om bolaget får lite mer uppmärksamhet.

Jag såg bland annat att Stefan Thelenius, z2036, har plockat in bolaget i en av portföljerna och längst ner så finns det en analys som gjorts av, vad jag kan se, ett australiensiskt bolag. Det är inte mycket nytt som framkommer som jag ser det, men det är intressant att se att det skrivs mer om bolaget.

Det är intressant att det inte har kommit ut mer information om hur man ska fortsätta att finansiera verksamheten. Min gissning är att det är någonting på gång och eventuellt så skulle den senaste tidens uppgång ha med saken att göra. Det skall bli intressant att se. Överlag så är jag positiv till förändringar. Försäljningen har på många sätt fått fart, men nuvarande finansiella mål känns just nu väldigt, väldigt utmanande, för att inte säga orimliga. Det skulle kunna bli så att man tar in en ny storägare och det skulle även kunna bli så att det kommer in en ny VD. Fredrik Carling har visat att han kan få igång försäljningen i Sverige och det skall han ha en eloge för, men vad gäller försäljningen i Storbritannien, som man valt att hantera själv istället för att gå via en distributör, och försäljningen i Tyskland så tycker jag inte att det som har visats hittills känns helt övertygande. Man har arbetat med distributör som verkar ha ett koppel av mindre cykelbutiker kopplade till sig och det tror jag inte har varit helt rätt väg fram i Tyskland. Jag kan ha fel och min uppfattning är baserad på väldigt vaga grunder. Det verkar som att man har gjort vissa förändringar vad gäller Tyskland i och med att man bl a säljer på Globetrotter. Det kanske kan få fart på försäljningen, men jag tror inte riktigt att den explosion som syns t ex i Stockholm och Malmö ligger nära i tiden i Tyskland. Jag tror att tyskar som ser den tycker att det är en innovativ produkt, men också att den är för dyr och att den inte riktigt fyller någon funktion. Den går inte att använda med varken landsvägscykel eller MTB och när det kommer till vardagscykling så tror jag inte att hjälmanvändandet är så utbrett i Tyskland. Jag kan ha fel som sagt, men det är vad jag tror.

Samtidigt som jag ser många frågetecken så är det mycket som talar för bolaget - den allmänna cykeltrenden, säkerhetstrenden, att man har kommit igång med försäljningen på allvar i Sverige - och det är möjligt att man om ett par år kommer att säga att det borde ha varit uppenbart att produkten fungerade marknadsmässigt och teknikmässigt och att samma sak som skett i Sverige skulle komma att ske i andra länder. Det kan vara så.

Jag funderar ganska mycket kring Hövding. Det är klart positivt att man har fått igång försäljningen i Sverige på allvar. 2017 blev ett framgångsrikt år för Hövding i Sverige. Man skulle kunna argumentera att det inte är klargjort om produkten har blivit etablerad eller om det "bara" är frågan om en fluga. Min hypotes är att det inte är frågan om en fluga, men jag är inte säker. Jag har haft min Hövding nu ett par år och jag tycker att den fungerar bra, dock är jag inte säker på om jag skulle köpt en ny om ett par år när den lägger av. Jag gillar att cykla och jag har ett antal hjälmar. Anledningen till att jag köpte en Hövding var till ganska stor del nyfikenhet. Nu har jag använt min Hövding väldigt mycket sedan jag köpte den och förmodligen skulle jag ha saknat den om den lagt av. Om jag skulle ha gett nästan 3000 SEK för en ny är jag däremot inte helt säker på. Alternativet skulle ju kunna vara en riktigt bra hjälm som jag skulle kunna använda både till vardags och när jag susar fram lite för fort i skogen samt en ny cykelväska. Överlag så är jag ändå positiv till Hövding, men visst är det ett förhoppningsbolag och visst är det hög risk. 


Länk till Hövding:
https://simplywall.st/stocks/se/consumer-durables/sto-hovd/hovding-sverige-shares/news/when-will-loss-maker-hovding-sverige-ab-publ-stohovd-need-more-cash/

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, Jag heter Torkel Hallander och driver en liten e-handel som säljer cykeltillbehör. Bland annat säljer vi cykelväskor.. jag undrar om du kunde tänka dig att samarbeta och att länka till oss från ordet "cykelväska" i din blogg om hövding? ordet är ju redan med så allt du behöver göra att länka till vår landningssida.

Du når mig på torkel@tooorch.com - du kanske behöver en ny cykelväska eller något annat fint (vi har hjälmar också) -eller också kanske vi kan hitta på något annat som betalning.

Låt mig veta
Torkel