Jag har skrivit lite tidigare om cykelpendling. Enligt mitt sätt att se så är cykling ett väldigt trevligt sätt att ta sig till jobbet. Det finns tidpunkter under jobbet då jag kan längta efter att få cykla. Det är kanske lite märkligt, men jag tycker att det är en oerhörd frihetskänsla att susa fram med hårt pumpade däck, välsmord kedja och en cykel som är inställd efter mina mått. Tyvärr är baksidan av min längtan efter fart att jag ibland kör för fort. Anledningen till att det blir ett problem är att på en cykelbana kan det dyka upp allt möjligt, allt från en hund som ligger och sover på cykelbanan (medan husse står 20 m bort och pratar med en kompis) till klottersaneringsslangar (som inte går att cykla över) som ligger tvärs över cykelbanan. Om man vill komma fram i ett stycke när man cyklar så skall man ta det lugnt och ha hjälm.
Man kan tycka att det är ett litet steg att börja cykla till jobbet istället för att köra bil eller åka kollektivt, men eftersom det handlar om att bryta invanda mönster så är det ofta inte så enkelt. Det kräver en del planering för att man skall hitta rutiner som man trivs med och det kräver en del efterforskningar för att hitta vad som passar en själv. Det finns en massa olika råd och tips, och det är naturligtvis bra, men det gäller att veta vad som passar en själv för att det skall bli bra.
Förutom att man behöver en cykel så behöver man bland annat ett eller flera bra lås. Anledningen till att man behöver är ett bra lås är så klart för att cykeln inte skall bli stulen. Tyvärr är cyklar ganska stöldbegärliga eftersom det är ganska enkelt att sälja en fin cykel på andrahandsmarknaden till ett ganska bra pris. Det ställs inte en massa frågor (oftast) och om priset är rätt så blir cykeln snabbt såld. När det kommer till cyklar så är min teori att det inte alltid handlar om att "tillfället gör tjuven", dvs att någon ser en cykel som man enkelt kan ta och gör det utan större planering, utan att det i många fall handlar om personer som av olika anledningar vill ha snabba pengar och som har cykelstölder som en av många inkomstkällor. Dessa personer använder ofta någon form av kraftig sax (t ex bultsax) som man kan klippa upp enklare lås med eller så har man en längre stålstav eller liknande för att bända upp icke-robusta lås. Det är svårt att hitta lås som inte går att få upp, men det är inte så jobbigt att göra det så pass jobbigt för tjuven att han eller hon väljer att inte försöka.
Jag är inte expert på lås, men vad jag har kommit fram till är att det finns tre parametrar som man kan använda för att beskriva ett lås: 1) styrka, 2) vikt och 3) pris. Det är en förenkling och ett lås av ett välkänt märke kostar naturligtvis mer än ett lås av ett mindre känt märke. På samma sätt finns det lite olika typer av lås och om man går in mer på detalj så har dessa lite olika för och nackdelar, men som en enkel modell så tycker jag att tre-parametermodellen funkar. Dessa tre parametrar kan man jobba med på lite olika sätt. Man kan t ex få ett riktigt starkt lås som väger lite, men då måste man betala mycket. Man kan få ett lås som inte är så starkt som väger mycket och då behöver man inte betala så mycket, osv. Generellt kan man säga att tunga lås är starka, och de starka lås som är förhållandevis lätta är i de allra flesta fall dyra.
Om man pendlar till jobbet så finns det ett bra val som jag ser det. Man köper ett halvstarkt lås som är lätt som man alltid kan ha med sig i väskan eller på cykeln. Om man behöver stanna för att fixa ett snabbt ärende så kan man låsa med detta. Det kan vara klokt att lägga till ett andra lås för att vara säker på att man uppfyller försäkringsbolagets krav, men det beror på försäkring och om du brukar stanna på vägen eller inte. Detta lätta lås, eller dessa lätta lås om man väljer att ha två, kompletterar man med en riktigt tung kätting som man låter alltid vara på jobbet. Eftersom man inte skall köra runt med detta lås så kan man helt strunta i vikten. Prioritera styrka och pris när du väljer. Låset kan vara hur tungt som helst. När du cyklar hem för dagen så låser du fast låset i cykelstället så finns det ingen risk att det försvinner till nästa dag. På en del platser så finns det ett rör eller en stång där man man låsa fast sina lås på detta sätt. Det är möjligt att detta sätt är vanligt på andra håll, men enligt min erfarenhet så är det ganska få som låter låsen vara kvar på arbetsplatsen.
Utöver att ha ett eller helst två lås med sig när man cyklar och ha ett stort fett lås där man brukar parkera cykeln så gäller vanligt sunt förnuft:
- lås fast båda hjulen så att de inte kan stjälas (i synnerhet om det finns snabbkopplingar),
- lås fast i en stolpe, cykelställ eller något annat fastmonterat,
- plocka bort allt som sitter löst i form av t ex cykellampor, väskor etc,
- ställ cykeln där det är ljust och andra människor rör sig (dock ingen garanti),
- ha koll på din försäkring, framförallt om du har en dyrare cykel, och
- spara alla extranycklar på ett säkert ställe så att du kan låsa upp låsen om du mot förmodan skulle göra av med de vanliga nycklarna.
Om det är någon som har bättre tips eller som tycker att jag har missat något så får ni gärna kommentera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar