07 juni 2018

HM: Kan Tmall få fart på försäljningen?

Jag läste en artikel, tyvärr kan jag inte komma ihåg var jag såg den, som menade att Abercrombie & Fitch och Ralph Lauren fått bra skjuts av att de samarbetat med Tmall. Möjligen skulle samma sak kunna hända med HM. Jag är inte säker, men jag håller det inte för otroligt.

En idé som jag har är att HM har lanserat Arket för att kunna omvandla de HM-butiker som inte levererar till Arket-butiker. Om man börjar få fart på samarbetet med T mall så skulle dessa butiker vara en riktigt bra ingång för T mall, som är del av Ali Baba, till Europa. Jag är ingen expert på retail och det är många som kan HM bättre än vad jag kan, men jag tror att HMs alla butiker, ofta i bra lägen, kan vara en större tillgång än vad många investerare inser. Min gissning är som sagt att en del av dessa kommer att omvandlas från HM-butiker till Arket-butiker.

Även om det finns en plan och den planen råkar vara ungefär vad jag tror att den kan vara så är det ändå förknippat med en stor risk. HM måste omformas och det är inte lätt. Jag kommer nog inte att öka i HM. Precis som för många så har det varit en bumpig resa nedåt för mig i HM den senaste tiden. Om det kommer lite nyheter som pekar i rätt riktning så kanske jag tänker annorlunda. Vi får se. I nuläget är det bara tankar som snurrar.

Inga kommentarer: