13 oktober 2009

Varför belåna bostaden men inte aktier?

En inte helt ovanlig åsikt som man stöter på när man läser ekonmibloggar och diverse ekonomiforum är att man inte skall belåna aktier. Det anses alldeles för riskabelt. Om aktierna som man köpt går ned risker man nämligen tvångsförsäljningar och en allmänt otrevlig tillvaro. Naturligtvis helt korrekt. Risken ökar när man belånar sina aktier.

En vanlig åsikt, faktiskt så vanlig så att man inte funderar kring det, är att man belånar en bostad. Man måste ha någonstans att bo och eftersom man inte kan spara ihop till bostäder idag genom lönearbete (med ytterst få undantag) så måste man låna pengar. Om man är duktig och sparsam så kanske man bara tar bottenlån på runt 80%, men om man inte har 20% av köpeskillingen så slänger man in även ett topplån. Det är självklart att man gör så. Det är så det funkar.

Det är väldigt intressant med hur saker och ting "funkar". Äpplen faller ned från träden, materians minsta beståndsdel är atomer (egentligen inte, men ändå), växter binder solljus med hjälp av fotosyntes och, inte minst, när man köper en bostad så lånar man omkring 10 årslöner som förstagångsköpare. Det är så det funkar. Det är bara att lära sig.

Naturligtvis så finns det många som tycker att det känns jobbigt att köpa någonting med pengar som man inte har, men eftersom det är så det funkar så får man ju göra så. Man måste ju ha någonstans att bo och naturligtvis så kan man ju sälja bostaden i framtiden. Dessutom, de flesta tjänar ju på sin bostad. Det är bra att äga sin bostad heter det ju.

Om det är någon som undrar så är jag kritisk till nuvarande bostadsprisnivåer, eller rättare sagt så delar jag inte uppfattningen att svenska bostadspriser kommer att fortsätta upp i all evighet. För det är precis vad man förutsätter med dagens priser. Om du betalar 10 000 SEK/mån för att bo i en bostadsrättstvåa i en svensk storstad istället för 6000 SEK/mån för en hyresrättstvåa så räknar du kallt med en värdestegring. Du betalar 4000 SEK/mån för att du tror att du kommer att kunna sälja din bostadsrätt betydligt dyrare än du köpte den. Kanske kommer det att lyckas, kanske inte.

Det stående argumentet vid jämförelse av bostadrätter och hyresrätter är alltid att hyresrätter är få förunnat, en ynnest för vissa lyckligt lottade. Det är riktigt och naturligtvis fel att det är så, men eftersom vi har två typer av partier i Sverige som båda på sina egna sätt motverkar byggandet av fler hyresrätter så är läget som det är. Hyresrätter är ett udda inslag i bostadsfloran. De borgerliga tycker att det är bra att folk äger sina bostäder och förordar ombildningar av hyreshus till bostadsrättshus. De rödgröna tycker att vem som helst skall kunna bo var som helst och att alla skall kunna ha råd, vilket knappast får potentiella hyresvärdar att hoppa högt. Detta är dock en annan diskussion som inte hör hemma här.

Hur som helst, dagens bostadspriser bygger på att de kommer att fortsätta stiga. Så har det varit ett bra tag. Kommer det alltid att vara så? Förmodligen inte. Kommer de att sjunka om arbetslösheten ökar? Ja, men en chocksänkt ränta, ROT-avdrag och avskaffad fastighetsskatt har motverkat bubblan. Finns det mer att göra för att få bostadspriserna att fortsätta upp? Det finns det alltid, men frågan är hur länge man kan hålla priserna uppe.

Alltså, som vi sade innan, man skall inte belåna aktier eftersom det finns en risk att de faller i värde. Det är väldigt viktigt att komma ihåg. Det kan nämligen bli så att man måste göra sig av med aktierna om kursen sticker ned och då sitter man bara kvar med en skuld. Det är inte roligt, därför skall man inte belåna aktier.

Charlie

6 kommentarer:

Cristoffer sa...

Men hur är det nu? låt oss ta ett exempel.

tillgångar
bostad 1Mkr+aktier 500kkr+pengar 200kkr.

Skulder
700kkr

per definition har du då belånade aktier även om du bara har ett bostadslån för du skulle ju kunna omvandla detta till

Tillgångar, bostad 1 Mkr
Skulder, 0kr

Men jag håller med dig om mycket i det du skriver. Man skall kort och gott inte dra på sig för stora boendekostnader helt enkelt.

gustaf sa...

Anledningen till att man betalar en premium, i de fall man gor det, for att bo i en bostadsratt ar ju att priset pa bostadsratten speglar marknadspriset pa boende. Hyresmarknaden ar som du vet reglerad och det betyder att istallet for att betala marknadspriset direkt for sitt boende sa betalar man hyran + vantetid + (eventuella svarta pengar for kontraktet).

Lagg till det genomsnittliga vardet pa vantetiden (olika saklart for olika personer) och genomsnittet av de svarta pengar som betalas for kontraktet sa far du en rattvisare jamforelse mellan de tva boendeformerna.

Bulben sa...

Jag säljer mina aktierna innan priset på dem går ner under det priset jag har köpt dem för. Därför belånar jag mina aktier.

Enda anledningen till att jag köper aktier är för att sälja till ett högre pris än jag köpt dem för. För mig finns ingen annan anledning att köpa aktier.

Jag kan omsätta alla mina aktier till kontanter på allt från tre sekunder till några minuter. De är alltså en likvid tillgång.


.

Charlie sa...

Hej Cristoffer!

Visst skall man se ekonomin i stort och precis som du skriver är det bättre att belåna bostaden än aktierna, av den enkla anledningen att det blir en bättre affär. (Det beror naturligtvis på att banken tycker att det är säkrare att ta en bostad i pant än aktier, vilket faktiskt inte är helt självklart.)

Min poäng med inlägget är att många är väl drastiska i sina åsikter utan att egentligen helt och hållet tänka igenom sin situation, eller annorlunda uttryckt, så är riskerna med belånade aktier precis desamma som en belånad bostad.

Charlie

Charlie sa...

Hej Gustaf!

Svarta pengar för hyreskontrakt är av min erfarenhet inte ett måste. Min erfarenhet är att det är möjligt att få en hyresrätt om man är ihärdig och har ett jobb.

Jag bor inte i Stockholm. Det spelar naturligtvis roll, men många av de som säger att det är omöjligt att få tag i en hyresrätt har egentligen inte försökt speciellt hårt. Återigen, det finns säkerligen exempel på det motsatta, men att svarta pengar är ett måste för en hyresrätt är inte en universalsanning för Sverige som helhet.

Charlie

Charlie sa...

Hej Bulben!

Det låter bra att sälja dyrare än vad du köper, men det kan omöjligt lyckas varje gång. Ingen gör vinstaffärer varje gång. Det var kanske inte det som du menade heller.

Jag anser inte att det är principiellt fel att belåna aktier, men jag gör det inte. Å andra sidan har jag heller inte bostadslån.

Charlie