04 oktober 2009

Påfyllning av Skanska och Handelsbanken

Tidigare i veckan puttade jag in lite av de pengar som jag plockat ut från börsen. Jag passade först på att fylla på med ytterligare några Skanska-aktier för 100,50 SEK. Bakgrunden till köpet är att jag hoppas att Skanska kommer att kunna dra nytta av de byggprojekt som dras igång runt om i världen för att stödja byggsektorn, t ex motorvägsbyggen och sjukhus. Dessutom så tyckte jag att Q2-rapporten var bra. Förhoppningsvis blir utdelningen hygglig i vår även om det naturligtvis kan komma överraskningar som säger annorlunda.

Mitt andra köp under veckan var Handelsbanken för 171 SEK. Efter köpet så är Handelsbanken-innehavet mitt största bankinnehav. Förutom Handelsbanken så har jag även en del SEB.

Min strategi är att rensa ut aktier som jag tror kan få det tufft framöver, t ex Swedbank och Volvo (som båda redan har fått lämna portföljen), till förmån för välkapitaliserade bolag med hygglig utdelningshistorik. Eftersom jag är försiktigt pessimistisk till börsen under resteranade delen av året så kommer jag troligen att svagt nettoköpa under fjärde kvartalet. Anledningen till att jag trots allt kommer att nettoköpa är att jag för närvarande sitter på stor andel likvida tillgångar. Under november och december kommer jag förmodligen att realisera en del förluster i portföljen eftersom jag i dagsläget har realiserat en del vinster.

En aktie som jag funderar på att öka i om det blir bistra tongångar under nästa vecka är SCA. Det är redan ett stort innehav, men SCA för under 90 SEK tror jag är en bra affär med en horisont fram till nästa sommar. Observera att denna period inkluderar en utdelning som jag räknar med hamnar runt 3,50 SEK.

En annan aktie som jag även funderar på är Precise Biometrics. Insiders köper och skall man tro pressreleaserna så tyder det mesta på att det finns en bra efterfrågan på deras produkter. En annan intressant signal som talar för bolaget är att Assa Abloys VD tidigare i veckan sade att han tror att elektroniska pass i framtiden kan bli en miljardmarknad. I den marknaden finns redan Precise Biometrics, vilket naturligtvis gör att detta lilla svenska företag kan vara en attraktiv munsbit för ett större företag som vill in på marknaden. Företaget har fövisso rusat på börsen, men det är viktigt att komma ihåg att man började från nivåer där en corner (d.v.s. 10% av bolaget) kostade lika mycket som en schysst villa i Stockholm (runt 8 MSEK). Det finns alltså mer att ge om företaget lever upp till förväntningarna. Det är viktigt att ha klart för sig att bolaget är en högriskaktie. Dels av den enkla anledningen att bolaget inte tjänar pengar, dels av den enkla anledningen att de verkar på en förhållandevis ny marknad. En ny marknad är lömsk. Ett par beslut i fel riktning och vips sitter man med en teknik som är teknisk kuriosa. Om Precise Biometrics dras ned till nivåer under 3 SEK så köper jag en knippe aktier, men det blir ingen stor knippe.

Kommentera gärna. Det gillar jag.

Charlie

2 kommentarer:

Daniel sa...

Har du fått tag i några SCA?

Ligger och lurar, men känns lite osäkert, handeln går starkt.

Charlie sa...

Nej, det blev inga SCA. Jag hade lite för snåla köpordrar så de stack iväg.

Däremot så köpte jag några Tele2-aktier för 91 SEK och idag köpte jag Precise Biometrics för 3,02 SEK. Tele2 kommer nog att vara i portföljen ett tag. Precise är mer osäkert. I bästa fall sticker kursen upp i samband med Q3-rapporten så att jag får lite mariginal. Om jag väl får lite mariginal är det möjligt att jag låter aktien leva sitt eget liv med en stop-loss som successivt höjs. Jag har inte riktigt bestämt mig. Det är möjligt att bolaget inte kan leverera i linje med förväntningarna och då lämnar jag skeppet snabbt.

Charlie