22 oktober 2009

Börshandlade bostadsprisfonder, räntepolitik och portföljtankar

Jag gillar börshandlade fonder, t ex XACT BULL och XACT BEAR som jag har skrivit mycket om. Den senaste tiden har Handelsbanken och HQ Bank lanserat en hel drös med nya produkter, vilket gör att det numer finns en uppsjö av olika underliggande tillgångar att välja på och med olika hävstänger. Inför lanseringen av dessa fonder så har det varit en del skriverier om att dessa instrument är för riskabla för den "vanlige" investeraren. Naturligtvis finns det risk för att man bränner sig på fingrarna om man köper ett instrument med tilltagen hävstång och struntar i att följa upp hur det går, men så är det alltid - om man inte sköter sina kort så kan det gå illa. Det gäller inte bara aktier. Om man inte ser efter sitt hus så kommer det efter ett tag förfalla.

En underliggande tillgång som man inte kan handla med, åtminstone inte vad jag känner till, är bostadspriser. Det är väldigt många som tycker om att tycka om bostadspriser. De flesta har en åsikt. Det skulle vara intressant om man kunde "spela på" hur denna marknad utvecklar sig. Personligen så skulle jag vara intresserad av att köpa "BEAR-bostadspris-andelar" eftersom jag tror att det kommer att komma en sättning när väl räntorna går upp. Många anser idag att de har torrt på fötterna och att de klarar betydligt högre räntor, men vad få räknar med är att situationen blir väsentligen annorlunda om en i hushållet, i vissa fall den ende i hushållet, förlorar jobbet. Stigande arbetslöshet och stigande räntor bäddar för bostadspriser som ligger lägre än idag.

Tyvärr fortsätter Ingves & Co att låta sedelpressarna gå varma och räntan lämnas oförändrad på sin låga nivå. Det bådar förvisso gott för en fortsatt trevlig börsutveckling, men förr eller senare så måste man tillbaka till normala nivåer. Förmodligen så kommer trycket på Sverige att öka när andra länder höjer sin styrränta, vilket kommer att visa sig genom att den svenska kronan försvagas. Till slut kommer inte Ingves att kunna hålla tillbaka och då höjs räntan. Min gissning är att det sker senast till sommaren.

Man kan naturligtvis tycka vad man vill om räntepolitiken utan att det spelar någon stor roll. Det bästa är att anpassa sig efter rådande omständigheter. Jag tror att Handelsbanken kommer att gynnas av den fortsatt låga räntan, vilket gör att det kan vara ett bra innehav på ett halvårs sikt. Kursen kommer förmodligen inte att skjuta i höjden, men om man köper idag och säljer till sommaren kan man nog få ihop runt 10% i avkastning, utdelning plus kursutveckling.

Det är många som börjar bli tveksamma till dagens börskurser, sist i raden som jag hörde var Annika Falkengren. Faran som många ser är att stimulansåtgärderna skall tas bort. Det kommer kanske inte att märkas av så mycket under innevarande år, men mer troligt under nästa. När man väl tar bort "stödhjulen" kommer det att visa sig att alla inte kan hålla balansen själv.

Jag är, som jag tidigare skrivit, också en av dem som är något tveksam till den snabba återhämtningen. Återhämtningar brukar förvisso vara starka efter rejäla nedgångar, men när väl stimulansåtgärderna tas bort så kommer pengar att behövas för att täppa till luckor lite varstans. Om pengarna används till att täppa igen luckor, vilket t ex kan ske genom nyemissioner, så kommer mindre pengar att användas till att driva upp kurserna. Rimligtvis bör kurserna mattas av eller gå ner i samband med att stimulansåtgärderna tas bort.

Givet detta antagande så har jag slutat att nettoköpa aktier i större omfattning. Tidigare i veckan fyllde jag på med några ytterligare BE Group, men bortsett från det så har oktober månad varit ganska lugn på aktiehandlarfronten. I slutet av året kommer jag troligen att sälja av en del förlustinnehav. Ericsson riskerar att ryka. Dagens rapport imponerar inte och jag har svårt att se att Ericsson kommer att bli ett riktigt intressant innehav. Jag kan naturligtvis ha fel, men ökad konkurrens och avvaktande kunder känns inte som öppet mål direkt.

Ett annat innehav som kan få lämna är Holmen. Den främsta anledningen till att jag funderar på att sälja Holmen är att jag i nuläget har en orealiserad förlust som jag gärna realiserar (eftersom jag i nuläget har realiserat ganska mycket vinster under året). Det är möjligt att jag köper tillbaka Holmen direkt, men ett annat alternativ är att jag låter SCA vara min exponering mot skog. Jag har även övervägt att köpa Kinnevik-aktier, vilket indirekt skulle ge mig andelar i Korsnäs som även det är ett skogsföretag.

Det är naturligtvis inte läge att fundera alltför mycket på högriskaktier, men jag kan inte låta bli att känna viss lust att köpa på mig Anoto-aktier igen. För någon dag sedan hoppade kursen upp ett par pinnhål efter att någon affärstidning rekommenderat dem. Det är förvisso en mager signal, men om bolaget vänder och börjar visa fina vinster så kommer aktien omärderas ordentligt och då kan ett ganska litet innehav helt plötsligt vara värt en hel del. Vis av erfarenhet borde jag låta bli. Jag har en dragning till IT-bolag med häftig teknik. Det som talar för en chansning är att jag kan kvitta en förlust i Anoto nu när jag har en del orealiserade vinster, men det är en klen tröst om jag bränner fingrarna.

Kommentera gärna.

Charlie

Inga kommentarer: