22 maj 2009

Readsoft och Anoto på väg ut

Börsdagen började nedåt idag, vilket inte var helt oväntat med tanke på att de amerikanska börserna stack ned lite i onsdags kväll efter att den svenska börsen stängt. Jag hade en liten förhoppning att nedgången skulle bli överdriven (ungefär 3-4%) så att jag skulle kunna köpa tillbaka några av mina XACT BULL-aktier. Nu blev det inte så. OMX ligger i skrivande stund på -1,5% och jag har ännu inte gjort någon affär. Jag har dock lagt in två köpordrar på XACT BULL, en på 95 SEK och en på 93 SEK.

De senaste dagarna har jag funderat en del på att göra mig av med Readsoft faktiskt. Jag har svängt mycket fram och tillbaka, men anledningen till att jag nu börjar tveka är att besparingsprogrammet som utförs inte fått någon effekt på siffrorna i Q1-rapporten. Jan Anderssons (Jan är VD) kommentar angående detta är att detta till stor del beror på att många av företagets anställda jobbar utanför Sverige och att detta har gjort att lönekostnaderna stigit i takt med att kronan försvagats. Det rimmar illa tycker jag. Valutaeffekter borde slå både på intäkter och kostnader. I Readsofts fall verkar de ha slagit mer på kostnaderna än på intäkterna, vilket tyder på att de inte har bra kostnadskontroll. Det är möjligt att det finns bra förklaringar till att kostnaderna inte minskat som man aviserat, men i så fall borde dessa tagits upp i samband med rapporteringen. Min slutsats just nu är att kostnadskontrollen inom företaget brister och det gillar jag inte.

En annan anledning till att jag funderar på att göra mig av med aktierna är att ledningen verkar nöjd. Det är inte bra. Hungriga vargar jagar bäst. Jag köper Readsoft för att det skall vara en tillväxtaktie, inte för att jag tycker att dagens siffror i kombintation med dagens värdering är intressant. Ledningen, som till stor del även är grundarna av företaget, har all anledning att vara nöjda, men dagens värdering baseras på att företaget skall fortsätta att växa. Jag börjar så smått att bli tveksam inför att Readsoft kommer att växa mycket och snabbt. Det börjar alltmer att kännas som att företaget kommer att växa lite och ganska långsamt för att till slut konkurreras ut av andra tekniker som t ex e-fakturor. Det är möjligt att jag har fel, men det är så jag känner.

Anoto är ett annat bolag som finns i portföljen och som jag börjar bli tveksam till. Jag har ägt Anoto i omgångar och har de allra flesta gånger suttit ganska kort tid på aktierna, vilket naturligtvis beror på att jag inte är helt övertygad om bolagets storslagenhet. Denna gång är inget undantag. Jag gick in på 5,40 SEK efter Q1-rapporten. Anledningen till att jag valde att hoppa på var att företaget numer tjänar pengar och att jag trodde att detta skulle påverka värderingen positivt. Det blev inte så. Istället föll kursen till strax under 5 SEK och där ligger den nu.

Precis som med Readsoft så är jag smått tveksam till att Anoto kommer att lyfta. Det är möjligt att tekniken kommer att användas inom sjukvården och att parkeringsvakter kan spara lite tid, men sammantaget så är jag ändå tveksam. Det tar tid att skapa en marknad, därom råder inget tvivel, och jag tror även att papper och penna är mer naturligt för en människa en ett tangentbord och en skärm, men varför lyfter det inte? Jag oroas av att pennan fortfarande är klumpig och dyr. Det är absolut ingen fördel om man skall erövra eller skapa en marknad. Samtidigt så är företagets ekonomiska ställning god för tillfället och risken att det skall behövas mer pengar är liten, vilket talar för att det är klokt att behålla aktierna. Det är inte helt lätt och jag står och väger väldigt mycket. Förmodligen blir det som det brukar bli när jag köper Anoto-aktier, om det sticker upp ett par snäpp så säljer jag.

En ytterligare sak som oroar mig är att Anoto i sina senaste rapporter inte redovisat antal användare och hur användartillväxten ser ut. Jag tycker att dessa siffror är mycket intressanta och jag hade gärna sett sådana siffror. Är det någon som vet var man kan få tag i sådana siffror? Jag har läst igenom årsredovisningen för 2008 och Q1-rapporten för 2009 utan att hitta några bra siffror.

Mvh Charlie

Inga kommentarer: