03 maj 2024

NIBE, Lindab: Lämnat helt och snabbvisit

Idag så reagerade börsen positivt på den amerikanska statistiken och jag passade på att sälja mina sista Nibe-aktier. Jag är lite tveksam till om det är så billigt och jag tror att många, inklusive jag själv, tycker att det ser köpvärt ut på grund av att värderingen är inte längre är superansträngd som den var tidigare. Naturligtvis kan man argumentera fram och tillbaka kring vad som är en rimlig värdering och i slutändan handlar det om hur man ser på framtiden, men jag tror att det finns en risk att man stirrar sig blind på tidigare kurser och drar slutsatser utifrån det. Sannolikt är inte tidigare kurstoppar den bästa indikatorn för vad som är en rimlig värdering. Jag tycker egentligen att Nibe är hyggligt rättvist värderat, men jag tycker att det är svårt att sia om framtiden så av den anledningen så känner jag mig inte helt trygg. Min gissning är att automation och digitalisering i olika former kommer att spela en stor roll i framtiden och jag tror kanske att en spelare som Nibe inte kommer att vara den som håller i taktpinnen utan som istället, kanske, kommer att spela en mindre framträdande roll än man gör idag. Data som kan backa upp? Nix, bara vilda funderingar.

Anledningen till att jag inte heller känner mig helt trygg i att ligga still i Nibe är att jag har varit inne och köpt i för många aktier genom åren som ser billiga ut jämfört med historiska siffror, men som av olika anledningar har hamnat i en nedåtgående trend. XXL kan nämnas i sammanhanget. Telia är ett annat exempel. Å andra sidan har jag varit inne och vevat i aktier som har det tufft, men som förhoppningsvis kan komma på fötter och där så också blivit fallet. Ett exempel är Careium. Det är så klart svårt att veta hur det kommer att gå för Nibe i framtiden, men jag dansar nära dörren. Om det blir tillfälle att fylla på igen runt 48 SEK eller ännu lägre om det kommer negativa överraskningar som marknaden reagerar kraftfullt på så kommer jag kanske att köpa, men det kan så klart också bli så att marknaden för produkterna kommer tillbaka och att kursen snabbt sticker upp. Det återstår att se.

Idag rapporterade Lindab ganska dåligt och marknaden tryckte ner kursen rätt ordentligt. Jag tyckte att det verkade överdrivet och det var inte så överraskande siffror som jag ser det. Eftersom jag inte är speciellt påläst så bestämde jag mig snabbt att jag hellre ville ha en snabb vinst om det gick. Så blev det också. Jag skulle absolut kunna tänka mig att äga Lindab igen, men jag är lite tveksam generellt och jag vill gärna ha lite mer på fötterna innan jag tar en långsiktig position.

RVRC Holding har jag dock landat i att jag gärna äger långsiktigt. Min plan är att ha en sorts scenarioplanering inför tisdagens rapport och eventuella aktieförsäljning av Altor. Min huvudtes är att rapporten kommer att vara bra omsättningsmässigt, kanske något bättre än estimaten, men att kostnaderna kommer att vara något högre än vad många gissat. Min bild är nämligen att man satsar ganska hårt på olika sätt, bl a mycket nya produkter, och att man har haft en del kostnader i samband med att man växer på nya marknader. Det kan också ha varit så att Q1 (jan-mars) var lite av ett undantag eftersom det nästan ser lite för bra ut för att vara någonting som kan gälla generellt, men jag kan ha fel. Om kursen pressas ner mot 55 SEK så kanske jag fyller på ytterligare. Vi får se.

Inga kommentarer: