30 maj 2024

Calliditas: Bud

Det tillhör inte vanligheterna att det blir bud på en aktie som man äger, men nyligen så hände det med Calliditas. Jag har ägt Calliditas under ganska lång tid och jag hade under ett tag fler Calliditas-aktier än jag har just nu, men överlag så är jag väldigt nöjd att jag hängde kvar. För bara en stund sedan kom det ytterligare en positiv nyhet kring Calliditas och det ska bli lite intressant att se om det kommer att påverka morgondagens handel.

Det lite mindre roliga som händer i portföljen är att det är två nyemissioner på gång. XXL tar in ytterligare pengar och jag har funderat lite på varför småsparare inte bjöds in när det stod i dokumentationen att alla aktieägare skulle få möjlighet. Det visade sig att dokumentationen stämde och att det bara handlade om tid. Jag har nu möjlighet att köpa ytterligare aktier (ny aktier) till 0.70 NOK, vilket mer eller mindre är nuvarande kurs. Förutom XXL så tar även Episurf in nya pengar. Sannolikt kommer jag att vara med på båda, men vad gäller XXL är jag lite tveksam. Det som gör att jag lutar åt att vara med trots allt är att jag tror att detaljhandeln är på väg att komma tillbaka och jag tror att det går att överraska positivt för XXL, i synnerhet om man tar hänsyn till de ganska svaga jämförelsetalen. Vi får se var det hela landar.

Inga kommentarer: