09 maj 2024

Maven, Securitas: Ökningar

Igår så passade jag på att öka i Maven Wireless och även i Securitas. Det är lite olika karaktär på de båda investeringarna, men båda är långsiktiga. Maven tror jag kommer att kunna utvecklas fint de kommande åren och jag plockar gärna upp aktier under 19 SEK. Det kan så klart inte uteslutas att jag kommer att lämna om saker och ting utvecklas till det sämre eller om kursen helt får fnatt och värderingen till slut saknar rim och reson, men om verksamheten rullar på som nu kommer jag nog att ligga kvar ett år eller mer. Vad gäller Securitas så tror jag att säkerhetsbranschen kommer att genomgå större förändringar och jag tror inte att mindre aktörer kommer att ha det helt lätt att ta sig in på marknaden även om det finns många som kan t ex ta fram mjukvara som känner igen inkräktare i videodata. Min gissning är att det kommer att finnas ett antal större spelare framöver och jag tror att Securitas är ganska välpositionerade för att kunna dra nytta av kommande teknikskiften. Rätt eller fel återstår så klart att se, men jag har ökat min position till att bli något större, dock inte bland de största innehaven. I nuläget är de stora innehaven Byggmax och Pricer, därefter kommer ett helt gäng på ungefär samma nivå.

Inga kommentarer: