30 januari 2018

BillerudKorsnäs: Ökat under dagens nedåtresa

BillerudKorsnäs har inte marknadens förtroende för tillfället. Jag tittade webcasten av Q4-rapporten igår. Även om jag inte såg hela frågestunden, vilket ofta är det intressanta, så ser det hela inte så tokigt ut tycker jag. Det finns en del riktigt, riktigt dåliga saker som får en att fundera. Först och främst tänker jag den nya fabriken på Gruvön som blivit enormt dyr. Det ställdes ett par frågor kring hur de ökade byggkostnaderna påverkar återbetalningskalkylen (ROE - Return on equity - närmare bestämt) och de lite småkonstiga svaret var att den skall vara densamma. Det låter konstigt tycker jag med tanke på bygget blivit mycket dyrare. Det är i sammanhanget ingen stor sak, men det förbryllar.

Förutom att man missade att marken där man skulle bygga var sumpmark så känns kvalitetsarbetet oroväckande. Man pratar om "operational excellence" och andra buzz words och det är bra. Det finns dock ett par saker som får mig att hicka till när det kommer till kvalitetsarbetet. En sak är att man säger att man rekryterat kvalitetsexperter från konkurrenter. Det är möjligt att jag minns fel, men det är så jag minns. Man kan sammanfatta det hela med att man inte känner sig så bra när det kommer till kvalitetsarbete. Det är skrämmande att man inte verkar ha så bra koll. Billeruds verksamhet bygger på att maskinerna kör mer eller mindre alltid. Det behövs inte många timmars nedtid för att vinsten ska vara borta. Tyvärr är kvalitetsarbete ingen quick fix utan det tar lång tid.

Även om jag tycker att byggprojektet i Gruvön är ett bakslag så är det känt och inprisat i kursen som jag ser det. Att kvalitetsarbete inte är Billeruds paradgren är också känt. Jag tycker dock att marknaden som helhet fokuserar väl mycket på de negativa nyheterna kring Billerud. Det finns en stark underliggande efterfrågan, vilket är viktigt, och de problemen som Billerud har är, även om de inte skall viftas bort, temporära. Det finns många som är duktiga både på att bygga och på kvalitetsarbete. Förr eller senare kommer man att komma till rätta med problemen.

Petra Einarsson gjorde sitt premiärframträdande som VD. Hon valde att inte hålla presentationen av Q4-rapporten utan överlät till CFO:n. Hon var däremot med på frågestunden. Jag hade hellre sett att hon hållit presentationen själv, men hon är relativt ny i sin roll och det är kanske att förvänta sig för mycket. Ett uttalande som vevats runt är att "ambitionen är att inte ha några vinstvarningar under 2018".

När kursen tickade nedåt under dagen så valde jag att fylla på, 123,35 SEK. Jag tror att bolaget kommer att komma över de problemen som man har och jag gillar den starka efterfrågan som finns. Dessutom så kommer det inte att dyka upp konkurrenter utan förvarning. Det tar tid att bygga anläggningar och det är dyrt också (framförallt om man inte gör det på stadig grund).

Billerud är mitt näststörsta innehav numer. Telia är fortfarande störst och som trea kommer Nordea. Det är en bit ner till fyran som är SEB. Därefter kommer Trelleborg.

Hövding har sjunkit ytterligare och jag har passat på att köpa på mig mer. Det kanske är dumt, men jag tror att avsaknandet av nyheter får kursen att leta sig allt längre ned. Det är intressant att se att ingen insider tycker att det intressant att köpa. I min värld blir det märkligt att ställa sig bakom ett aggressivt 2020-mål samtidigt som man inte köper aktier. Det är klart att alla inte behöver se det så, men jag tycker att det är märkligt. Det kan mycket väl vara så att det just nu är en tyst period, men det har funnits många möjligheter de senaste åren.Efter att ha fyllt på så sitter jag igen med för mycket aktier i förhållande till vad som kan anses vara vettigt ur ett riskperspektiv (såsom jag ser det) och därför är det möjligt att jag lättar en del om det tickar upp.

Inga kommentarer: