02 oktober 2007

Köpt och sålt!

Sedan sist jag skrev har jag köpt på mig Axfood till priset 119 SEK. Motiveringen till att köpa Axfood var som i de senaste fallen bra direktavkastning. Om man skall titta på historisk utdelning så ligger direktavkastning (utdelning/aktiepris) ungefär runt 5%, vilket inte är dåligt med tanke på att avstämningsdagen, dvs den dagen man måste äga aktien för att få utdelning, ligger ungefär ett halvår fram i tiden.

Eftersom jag köpt en del den sista tiden så låg jag något över den budget som jag lagt (jag har lagt en budget för hur mycket jag skall nettohandla varje månad så att jag sprider inköpstillfällena). På grund av att jag ligger något över denna budget valde jag idag att sälja mina Ratos får 194 SEK. Det är möjligt att jag köper på mig Ratos igen, men jag kan företaget ganska dåligt och jag valde därför att sälja av. Ett annat alternativ var att jag skulle sälja av hälften av mina Broström, men tyvärr gick inte säljordern igenom. Jag kommer att fortsatt ha liggande säljordrar på Broström och om kursen sticker upp till runt 71-72 SEK så kommer jag att sälja av en del.

Jag är ganska nöjd med mina nya innehav, Axfood och HiQ, men mindre nöjd med NIBE. Samtlige tre innehav är i nuläget tänkta på längre sikt, men det är ändå kul när det går bra i det korta perspektivet.

mvh Charlie

2 kommentarer:

Alvarsson sa...

Hej Charlie

Jag har precis gått igenom de aktiva bloggarna som länkas fram och tillbaka på olika sidor för att se vilka som verkar intressanta. Jag har sett din signatur flera gånger tidigare i olika kommentarer, men aldrig aktivt följt din blogg då jag varit för lat för att uppdatera min Google Reader. Detta är dock gjort nu och ser fram emot att följa din framgång och förhoppningsvis både intressanta och lärorika
inlägg. :-)

La också märke till att min blogg faktiskt var länkad från dig. Tack för det! Hoppas kunna återgälda några träffar då jag nu också lagt till dig i länksida för aktiva bloggar.

Lycka till vidare!

Charlie sa...

Hej Alvarsson!

Kul att du gillar bloggen.

mvh Charlie