18 oktober 2007

Oroväckande vinstvarningar

Jag har funderat en del efter att Ericsson släppte sin vinstvarning. Det är mycket som är väldigt märkligt som jag ser det. För det första så förstår jag inte hur en företagsledning kan bli tagna på sängen en vecka innan man skall rapportera en kvartalsrapport. För att sätta detta i ett sammanhang så blir vinsten omkring 40% lägre än vad analystikerna förväntade sig, vilket är mycket. Dessa förväntningar är i sin tur baserade på Ericssons egna uttalande, av vilka en del bara är omkring en månad gamla (Jag tänker på Ericssons kapitalmarknadsdag som hölls för inte så länge sedan).

För det andra så börjar jag så smått att ifrågasätta aktieägande för tillfället. Två stabila bolag, Ericsson och NIBE, har båda vinstvarnat och det med besked. Idag känns det som att det tapp som Ericsson-aktien har gjort inte är orimligt. Aktien har ungefär backat med 30% sedan det blev känt att vinsten blir 40% lägre. Denna reaktion känns än mer motiverad med tanke på det intrycket som ledningen lämnar, nämligen ovetande om vad som händer i företaget. Jag vet inte vad som är värst, om de visste men inte berättade eller om de inte visste och således inte kunde berätta. Det ena säger att de inte är att lita på och det andra säger att de är inkompetenta.

Nu är jag inte så arg som jag verkar. Bolag stöter ibland på problem. Det händer alla företag förr eller senare. Det som skiljer duktiga företagsledare från dåliga är hur de väljer att hantera dessa problem. Jag gillar NIBE:s sätt att ta sig an problemen. För det första så går man ut och säger att man har problem och i samband med detta så presenterar man en ordentlig åtgärd. I fallet med Ericsson så rycker man på axlarna och skyller på att man inte visste. Om man som VD inte kan överblicka vad som händer i företaget så är det någonting som är allvarligt fel. Att mariginalerna på mjukvara är större än på basstationer eller vad man försökte få fram under presentationen imponerar inte på mig.

Om man för ett ögonblick släpper att Herr Svanberg gjorde en av sina sämre insatser som VD och ser det hela i ett större perspektiv så kan denna kvartalsrapport innebära att en försiktighet och pessimism smyger sig in på börsen och att det blir lite lugnare för en tid framöver. Detta kan vara intressant eftersom köplägen kan infinna sig, men det kan också bara bli trist och röda siffror.

Min taktik de senaste dagarna har varit att fylla på med lite gamla favoriter, HiQ för 41,30 SEK och NIBE 68,50 SEK. Eftersom jag sitter på en del i NIBE och eftersom NIBE faktiskt är ett företag i en kris, mer eller mindre allvarlig, så skickade jag tillbaka en del av mina NIBE för 71,50 SEK tidigare idag. HiQ har jag kvar, även om jag förmodligen snart kommer att sälja dessa igen. Det finns nämligen en fin utdelning som hägrar i HiQ och jag tror att denna kommer att dra upp kursen något allt eftersom tiden går. Jag siktar på att sälja mina HiQ för runt 42,50 - 43 SEK inom ganska kort tid. Anledningen till att jag funderar på att sälja mina HiQ beror på att HiQ förmodligen är ganska beroende av Ericsson. Min gissning är att HiQ kommer att åka jo-jo under en tid framöver och jag kommer att köpa och sälja en del. Om jag blir sittande med HiQ så gör det inget. Det är en bra aktie att äga. Om jag inte blir sittande med HiQ så gör det inget. Det finns bättre aktier att äga :)

mvh Charlie

Inga kommentarer: