09 oktober 2007

A-kassa - inget för entreprenörer

Mannen bakom bloggen diversifierad har i ett par inlägg diskuterat om det är möjligt att driva företag vid sidan om en fast anställning utan att förlora rätten till A-kassa. Det ser mörkt ut. Om man tjänar runt 1000 SEK i månaden på sin bisyssla så verkar det vara OK, men om man tjänar mer så riskerar man att förlora rätten till sin A-kassa. I praktiken innebär detta alltså för de flesta att det inte går att driva någon form av företag vid sidan om en anställning. Detta är galet och jag hoppas att jag har fel.

Jag var iofs medveten om problematiken sedan tidigare och det var faktiskt jag som uppmärksammade diviersifierad på att det kunde vara ett problem. Även om jag visste om det sedan tidigare så blir jag ändå förbannad. Sverige skall vara ett föregångsland för entreprenörer och socialdemokraterna vill vara entreprenörernas parti. Upp till bevis! Ställ upp konkreta förslag hur nu vill ändra förutsättningar för alla som vill starta ett företag vid sidan om en fast anställning. Till alliansen så är frågan istället varför inte förutsättningar ändrades när ni tog över makten? Till alla fackförbund så är frågan: finns det några som helst planer på att ändra reglerna?

Tyvärr tror jag inte att reglerna kommer att ändras och om jag i framtiden kommer att driva företag vid sidan om en anställning så kommer jag att göra detta i aktiebolagsform. Det kommer att kosta runt 10 000 SEK om året för revision och jag måste pytsa upp 100 000SEK för att täcka aktiekapitalet, men det finns som jag ser det inget annat alternativ. Pengarna som jag tjänar måste dessutom ligga kvar i bolaget. Det är möjligt att det dessutom finns regler som gör att det ändå kommer att klassas som inkomst. Är det någon som vet? Kan man använda ett aktiebolag som en spargris?

Kommentera gärna.

mvh Charlie

5 kommentarer:

Köksbordskapitalisten sa...

Kan man använda ett aktiebolag som en spargris?

Ja, det kan du. Men i allmänhet är småföretagare tillräckligt beroende av sitt företag för sin försörjning och har ofta en hel del förmögenhetsvärde bundet i företaget att riskhänsyn talar för att det värde som inte behövs i företaget ska delas ut till ägaren/ägarna och placeras i tillgångar utanför företaget.

För ett företag som drivs i liten skala vid sidan om en anställning är dessa hänsyn kanske inte aktuella.

Lex Uggla som fram tills nu ställt till onödiga problem för företag ska enligt ett regeringspressmeddelande avvecklas.

Anonym sa...

Reglerna är faktiskt, åtminstone på papperet, någolunda generösa. Företaget ska ha drivits parallellt med en fast anställning under minst 12 månader och inkomsterna från det för inte överstiga 1920 kronor per vecka. Osäkerhetsmoment finns dock. Prövning ifall det klassas som bisyssla görs först vid ansökan om att ta ut a-kassa. Jag skulle gärna få sysslan godkänd på förhand... Men eftersom jag kommer ligga en bra bit under 1920 per vecka tror jag nästan jag ska prova ändå.

Charlie sa...

Hej ch tack för svaren!

Intressant med Lex Uggla. Jag skänkte inte det en tanke när jag skrev inlägget, men det är ju precis det som det är frågan om.

Jag förstår inte riktigt din tanke kring riskhänsyn. Om man tänker sig att investera de pengar som man tjänar på sin bisyssla i aktier och fonder då kan man väl för bolagets räkning investera dessa intjänade pengar i aktier och fonder. Eller omformulserat, man beöhver väl inte ta ut pengarna ur bolaget för att köpa aktier och fonder för dem. Enda anledningen som jag ser till att man måste ta ut pengarna ut bolaget är om man vill konsumera dem. Förutsättningen är naturligtvis att man äger bolaget själv.

Har jag rätt?

mvh Charlie

Charlie sa...

Hej diversifierad!

Tack för infon. 1920 SEK/vecka innebär ju faktiskt att man får tjäna runt 7000 SEK/mån, vilket ändå är rätt OK. Det mildrar min ilska något.

mvh Charlie

Köksbordskapitalisten sa...

Nej, du behöver inte ta ut pengarna ur bolaget för att investera dem. Men om de är kvar i bolaget är det bolagets pengar och de är normalit inte skyddade från den risk, stor eller liten, som det finns att bolaget drabbas av oplanerade händelser som kan ta hela bolagets tillgångar i anspråk.

Anders Andersson har även talat en hel del om direktpension, bland annat här och det dykter upp i en fråga här.
Jag är inte alls insatt i hur det fungerar.