23 oktober 2007

Alfa Laval och SHB rapporterar

Det var verkligen roligt att se Alfa Lavals rapport idag. Positiva nyheter var precis vad som behövdes i min portölj efter gårdagens sura börsdag. Det är möjligt att det var en överreaktion och att aktien kommer att backa något under morgondagen, men det spelar mindre roll. Företaget levererar och verkar fungera väldigt effektivt. Till helgen får jag föroppningsvis tid att gå igenom rapporten mer i detalj, men eftersom jag varken funderar på att sälja eller att köpa mer så är det inte prioriterat.

Handelsbanken levererade också en bra rapport idag. Det var skönt att se att de inte satt med några lik i garderoben. Kursreaktionen var måttlig, för att inte säga snål. Jag tycker att Handelsbanken är ett stabilt företag som tjänar bra med pengar utan att ta för stora risker, dvs precis så som en bank skall vara. Jag är inte kund hos SHB idag, men det är inte omöjligt att jag i framtiden kommer att välja SHB istället för min nuvarande bank. Det är inte heller otänkbart att jag stoppar in lite nya pengar i SHB så småningom. Det känns som en relativt trygg placering utan att vara alldeles för tråkig.

Värt att nämna är att Readsoft spottade upp sig ganska rejält under dagen, vilket var kul. Handeln i Readsoft är såpass låg att det blir ganska stora svängningar, något som man naturligtvis kunde utnyttja om man nu var en sån som handlade kortsiktigt. Nu är jag dock en långsiktig invsterare :)

Vinstlyft för Alfal Laval, DN.se
SHB undgick krisen, DN.se

mvh Charlie

Inga kommentarer: