15 oktober 2020

Scandic: Kanske läge att dra i nödbromsen

Det är så klart oroväckande att antalet fall som vårdas på intensivvårdsavdelning ökar. Det är enligt uppgifter på Aktuellt 30 personer som vårdas på intensivvårdsavdelning. Om man tittar på antalet nya intensivvårdade per dag så är det inte någon markant ökning. Det beror gissningsvis på att denna andra våg, eller vad man skall kalla det, verkar vara begränsat geografiskt, åtminstone just nu.  




Det jag tycker att man kan se i siffrorna är att dödligheten idag är förhållandevis låg, i alla fall relativt vad den var i våras. Det är så klart stora osäkerheter och man har idag bättre kunskap om hur man kan behandla på ett bra sätt. Förhoppningsvis kommer vi inte att nå samma höga nivåer som i våras.

Jag har funderat en del under dagen och tyvärr får man nog ställa in sig på att någon form normalläge där affärsresenärer kommer tillbaka, där konferenser hålls, där mässor anordnas, där konserter hålls etc. först kommer att infinna sig nästa sommar, dvs mitten av 2021. Sannolikt kommer jag att sälja en del av mina Scandic-aktier imorgon eller inom den närmsta tiden. Det jag kommer att göra mig av med är, om jag nu väljer att sälja, de aktier som jag har i min depå. I och med att jag har sålt en del aktier i Byggmax med stor vinst så kommer jag att kunna kvitta denna vinst mot förlusten i Scandic Hotels. Det är möjligt att det kan vara en idé att vänta till kvartalsrapporten kommer och det är möjligt att denna andra våg kommer att klinga av relativt fort trots allt. Vi får se hur det går och jag får se om det blir någon försäljning imorgon.  

Inga kommentarer: