29 april 2018

Cykelpendling: Den perfekta cykeln?

Jag har de senaste åren tyckt att det varit väldigt kul med cyklar. Det började med en racer för ett par år sedan och förra året köpte jag även en mountain bike. Den senaste tiden så har jag funderat en hel del kring vad som skulle kunna vara en perfekt pendlarcykel, eller annorlunda uttryckt en perfekt cykel för någon som cyklar till jobbet, ca 5-10 km, och som relativt ofta tar cykeln istället för bil när det rör sig om kortare sträckor.

Efter att ha tittat en del så tror jag att följande är en riktigt bra cykel:


Det är Canyon Roadlite AL 6.0 (https://www.canyon.com/sv/bikes/bike-detail.html?b=4183). Förvisso kostar den en slant, men jag tror att man kan få mycket glädje av en sådan cykel. Om jag skulle köpt en sådan så hade jag kompletterat med stänkskärmar (42 mm) för att slippa bli så blöt när jag cyklar i regnväder. Jag hade valt långa stänkskärmar för att få ordentligt stänkskydd och för att det är snyggare.

Man kan ha funderingar kring det raka styret. Själv har jag en racer och det är ingen slump att landsvägscyklar inte har rakt styre. Det går att krypa ihop på ett helt annat sätt med ett bockstyre så att man kan minska vindmotståndet. Om jag skulle pendla 5-10 km enkel väg varje dag så hade jag nog valt ett rakt styre ändå. Det man förlorar i vindmotstånd vinner man i en mer upprätt ställning där man har bättre koll på omgivningen. Det handlar på många sätt om en vanesak och jag har egentligen aldrig riktigt vant mig vid landsvägskörning. Om jag har en timme när jag kan sticka ut och cykla så blir det oftast med min MTB.

För att kunna köra på vintern så hade jag satsat på 35 mm breda vinterdäck. Jag hade nog valt ett vinterdäck med dubb så att jag hade känt mig trygg när det är vinterväglag.

Det jag hade köpt till i form av tillbehör är riktigt bra lampor. Jag hade satsat på en rejäl framlampa med ett litet batteripaket som man kan fästa på ramen. Det beror naturligtvis lite på hur och var man kör, men om man kör i Sverige och cyklar mellan 7 och 8 på morgonen under vintertid så är det på många ställen rejält mörkt. Det är bra att synas i trafiken, men det är också väldigt bra att se om det är hål eller grenar som ligger i vägen.

En hjälm är en självklarhet. Jag hade satsat på en ganska lätt hjälm. Eventuellt så hade jag köpt en Hövding, men jag är inte säker om det är bästa valet till en cykel som denna. Med en Hövding så har man en tyngd på nacken och om man sitter ordentligt framåtlutad under en ganska lång stund så kan det till slut bli lite obekvämt. Hövding passar perfekt till en cykel där man sitter upprätt.

Jag hade även satsat på en bra ryggsäck. Det finns säkert de som tycker att cykelväskor (panniers) som man fäster på en pakethållare är att föredra, men jag är en ryggsäckskille. Nackdelarna med ryggsäck är att det blir tungt på ryggen och att det blir svettigt när ryggsäcken ligger an mot ryggen. Båda dessa talar för att ha cykelväska, men fördelen med att ha en ryggsäck är som jag ser det att man kan bära sina saker på ett bra sätt även till och från cykeln. Det skall i ärlighetens namn sägas att jag alltid har kört med ryggsäck och inte har erfarenhet av cykelväskor så det får man ta i beaktande. Oavsett om jag köpt ryggsäck eller panniers så hade jag sett till att köpa vattentäta grejer.

Om jag inte hade en bra pump så hade jag sett till att införskaffa en sådan. Det är bra med en manometer (tryckmätare) så att man vet vad det är för tryck. Jag har en ganska stor och rejäl pump som man håller fast med fötterna samtidigt som man använder båda händerna för att pumpa. Den funkar super. Eventuellt hade jag kompletterat med en minipump som jag antingen fäst på cykeln eller haft i väskan. Jag hade även sett till att köpa ett par slangar och däckavtagare så att jag enkelt skulle kunna fixa punkteringar. Ett multiverktyg hade jag också sett till att köpa. Det hade jag haft i väskan också. En bra smörjolja hade jag också köpt. Likaså hade jag köpt cykelrengöringsmedel som man kan spruta på cykeln när man snyggar till den. Om man bara använder vatten är det inte alltid man får bort all skit som fastnat. Högtryckstvätt är vad jag har lärt mig inte att rekommendera. Förmodligen hade jag även köpt ett mekställ när jag ändå var i farten. Det är mycket värt att kunna arbeta med cykeln på en bra höjd och det är mycket värt att kunna få upp hjulen från marken så att man kan snurra hjul och drev enkelt.

Tyck gärna till om ni tycker annorlunda.

 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej! Tittat väldigt länge på denna cykel och börjar närma mig ett köp. Har du något specifikt märke på skärmar att rekommendera? Tror du att det funkar att montera pakethållare så att jag kan köra dottern i barnstol? Mvh Mats

Unknown sa...

vart köpte du stänkskärmar, har precis köpt en likadan hoj