08 november 2017

Hövding: Dåligt tajmad entré

Det har varit ett par sura dagar i Hövding-aktie och idag noterade man nya all time low-nivåer. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig, men det är förhoppningsvis bara tillfälligt. Jag är inte orolig än, men om kursen skulle fortsätta att falla så skulle det kanske kunna bero på att många inte tror på att det kommer att se så bra ut i Q3. Det är lite olyckligt att Q3-rapporten presenteras först när två tredjedelar av Q4 har avverkats och i mitt tycke ökar det risken för att information om försäljningen under Q2 kommer på villovägar. Nu verkar Hövding kunna hantera informationen ganska bra, men jag hade gärna sett att kvartalsrapporterna levererats snabbare.

Andra halvåret är oftast en bättre period än första halvåret för Hövding och jag tror inte att 2017 kommer att vara ett undantag. Det är möjligt att de senaste åren påverkades av en julhandeln mer än vad 2017 kommer att göra, men det är inte säkert. Jag tror att vi kommer att ha en ganska bra tillväxt under Q3 som är påeldat av ett ökat cyklande, en ökad säkerhetsmedvetenhet, en ökad social acceptans för att använda huvudskydd vid cykling, en lyckad viral spridning (inte bara via youtube utan även genom att användare delar sina erfarenheter), osv.

Nedan finns en intressant bild hämtad från prospektet för nyemissionen som visar tillväxten de senaste åren och hur den har fördelat sig mellan första och andra halvåret:



Jag tror att den positiva tillväxten kommer att hålla i sig och jag hoppas verkligen på att Tyskland fortsätter att växa. Om den tyska marknaden kommer igång så tror jag att det kommer att kunna ge en ordentlig skjuts.

Hövding lyfter ofta fram att man säljer via sin egen webshop. Det tror jag inte alls på. Det finns möjligen en poäng att göra det under en uppstartsfas för att lära sig om marknaden och få direktkontakt med kunder, men nu tycker jag inte alls att det finns någon poäng. Jag tycker att man skulle göra allt för att vara en intressant samarbetspartner för stora ehandlare. Min övertygelse är att de personer som potentiellt kan tänka sig att köpa en Hövding i stor utsträckning e-handlar. Jag tycker att man ska samarbeta med stora spelare som Amazon, men även andra som t ex Sportamore, och jag hoppas att man pumpar in en ganska stor del av de pengar som man fått in i nyemissionen för att stärka sådana samarbeten. Idag finns man på Amazon.de och Amazon.co.uk och det är bra, men jag tror att man kan bli ännu bättre. Jag inser att det är en balansgång och att man inte bara vill synas på nätet. Det ska bli spännande att se vad planen är med de pengar som har kommit in.

Inga kommentarer: