09 november 2017

Capio, Trelleborg: Minskat innehaven

Idag minskade jag i Capio på 42,80 SEK och Trelleborg på 205,70 SEK. Innehaven var lite större än vad jag tycker att de borde vara och jag vill minska exponeringen mot börsen. Efter att jag köpte Swedbank, Nordea och Hövding så kände jag att det blev väl stor exponering. Om jag följt min plan så hade jag även minskat i Telia när den studsat upp till 38,50 SEK. När väl kursen var där så trodde jag att det skulle kunna fortsätta upp i och med Megafon-nyheterna. Tyvärr blev det inte så och istället tappade kursen en del och är nu nere under 38 SEK. Jag känner dock ingen oro och jag tror att kursen snart hoppar upp till 38,50 SEK inom kort. Förmodligen kommer jag att minska då.

Hövding fortsatte sin kräftgång under dagen och tickade ner ytterligare till slutkursen 13,10 SEK. Idag var omsättningen av aktier lägre än igår. Förmodligen var den stora omsättningen en effekt av att BTA-aktierna omvandlades till vanliga aktier. Det är möjligt att en del har passat på att handla en del sådana för att tjäna pengar på snedvriden prissättning på grund av att handeln varit tunn. Jag har inte stenkoll, men det kan vara en anledning till att det såldes en hel del aktier under gårdagen.

Om jag har rätt för mig så är det en tyst period för Hövding för närvarande eftersom man kommer att släppa sin rapport inom mindre än 30 dagar. Det bör även innebära att insynspersoner inte får handla. Det spelar förmodligen ingen större roll i Hövdings fall eftersom de flesta insynspersoner inte verkar vara så intresserade av att handla aktier. Det ska bli intressant att se hur många som har tecknat det senaste optionsprogrammet. Jag har ännu inte sett några siffror på detta och jag tror inte att det har släppts några sådana siffror heller, vilket är lite märkligt om så är fallet eftersom det borde vara klart nu och som jag ser det är det intressant att veta hur nyckelpersonerna ser på möjligheten att teckna optioner i företaget som de jobbar på.

Jag skulle gärna se att Hövding-kursen hoppar uppåt och att den inte fortsätter ned. Enligt min plan så ska jag hoppa av med en del om vi kommer ner till 12,50 SEK och ytterligare en del vid 11,50 SEK. Det är alltid svårt att sätta nivåer för när det är dags att hoppa av, men jag tror att det kan vara klokt att ha en nivå när man drar i nödbromsen. Faran är naturligtvis att man hoppar av precis innan det vänder uppåt.

Inga kommentarer: