05 december 2016

Sportamore: Det går bra nu

Det är kul att se att Sportamore har levererat fina siffror och att det gör avtryck i kursen. Jag följer inte bolaget speciellt nära längre, men om jag förstår saken rätt är det sannolikt att man kommer att landa 2016 med vinst. Det är bra och det visar sig också i kursen.

Jag köpte aktier maj och juni 2015 på nivåer 40-41 SEK och jag sålde i år i slutet av maj för strax över 51 SEK. Så här i efterhand så borde jag inte sålt, men det är alltid lätt att se vad man skulle ha gjort med facit i hand, se nedan.


Det som jag tycker är talande för Sportamore och även för många andra e-handelsbolag är att man har en väldigt stark tillväxt i ryggen, vilket innebär att man har väldigt goda chanser att visa fin tillväxt. Om man dessutom som Sportamore har förmåga att ställa om från "bara" tillväxt till tillväxt och lönsamhet så kan det bli riktigt fin utväxling i kursen. Jag tror att företag som Matse har liknande förutsättningar.

Det som är intressant med Sportamore är att det har inte saknats konkurrens. Jag har inte läst vad jag skrev i samband med att jag kom fram till att jag skulle sälja, men samma varor som man kan köpa på Sportamore kan man t ex köpa på Zalando. Man måste naturligtvis inte vara unik, men det är klart att det är inte självklart att en bland många aktörer som säljer sportartiklar ska hoppa upp över 50% (från 40 SEK till dagens 70 SEK).

Det jag tycker är intressant med Sportamore är att en idé som på många sätt bygger på ett "gnetande" till slut kan leda till en ganska bra affär, eller väldigt bra beroende på när man hoppar på och hoppar av.  "Execution is everything" säger man ibland och i fallet med Sportamore så har man verkligen levererat när det kommer exekveringen. Hatten av!

Inga kommentarer: