12 december 2016

Matse: Ett samarbete som jag gillar

När jag googlade runt för att hitta nyheter om Matse så råkade jag på något väldigt trevligt. Jag såg följande annons:


Det som är trevligt med denna är inte att parfymfria tvättmedel är det mest intressanta i världen (även om det är bra grejer) utan att Matse verkar ha fått till samarbeten med starka varumärken och dit räknar jag Neutral. Neutral är nämligen en produkt som finns i Unilevers produktportfölj, och om det funkar bra med att sälja Neutral-produkter via Mat.se så kan det förhoppningsvis bli så att man gör flera liknande reklamsamarbeten.

Det som är intressant med att Unilever väljer att samarbeta med Matse är att detta är ett tecken på att de har ett ganska nära samarbete och, vad som är viktigare i min bok, att man på Unilever ser online som så pass viktigt att man väljer att liera sig med en så liten spelare som Matse även om det säkert retar upp spelare som ICA (med 50% av marknaden). Det är naturligtvis möjligt att jag övertolkar och det är så klart så att Unilever är mångdubbelt större än ICA, och att man därför inte behöver haka upp sig på vad ICA tycker, men hur som helst för Unilever Sverige så är ICA viktiga och ICA ser säkert inte helt nöjt på utvecklingen. I förlängningen innebär detta nämligen för ICA att man kommer att sälja mindre Neutral-produkter i butikerna.

En annan sak som jag gillar är att Matse inte fokuserar på att vara färskast i stan utan fokuserar på varor som man gärna köper online. Det kanske man gör med frukt också, men jag tror mångdubbelt mer på denna typ av reklam där man frontar med ett välkänt varumärke och en produkt som passar för online-handel. Jag tror absolut en sådan typ av reklam drar kunder till sajten.

En ytterligare sak som jag gillar är att varumärkesägare som Unilever väljer att samarbeta med Mat.se utifrån ett private label-perspektiv, eller egna varumärken som ICA kallar det. Till skillnad från hos ICA så behöver inte Unilever konkurrera med en någorlunda likvärdig kopia som ICA själv tagit fram när man säljer hos Matse. Jag tror att ICA och andras strävan efter att sälja mer och mer "egna varumärken", som det så fint heter, kanske precis fick en törn. Strategin att från de stora spelarnas sida att använda välkända varumärken för att få kunder till butiken, men sälja sina egna kopior har alltid förvånat mig och jag tror att om Matse och andra nya aktörer spelar sina kort rätt så kan detta snabba på ommöbleringen av marknaden. Jag vet att private labels inte är så enkelt som jag försöker få det till, men det ändrar inte helhetsbilden, som jag ser det.  

2 kommentarer:

Ehandlaren sa...

Hej!

Jag kan uppmärksamma dig om att exakt samma sammarbete verkar finnas med ICA. De senaste veckorna som jag har beställt hem via nätet från ICA så har jag fått några Neutral utan kostnad i påsen.

Jag jobbar själv inom ett specifikt område med Ehandel inom dagligvaror och jobbar nära de flesta aktörerna så jag uppskattar och följer det du skriver med nöje.

Keep up the good work!

Charlie sa...

Hej!

Intressant att höra. Jag blev kanske lite väl exalterad och drog lite väl stora växlar på annonsen, men i sak så tror jag att det är positivt.

Kul att höra att du uppskattar det jag skriver. Kommentera gärna om du sitter på insikter eller tycker att jag är på fel spår. Alltid intressant att höra från någon som har direktkontakt med branschen.