04 september 2016

Aktieportföljen - snabb genomgång

Jag tänkte köra en snabb genomgång av portföljen. Here goes:

Telia Company
Mitt största innehav som jag har byggt upp under året. Två tredjedelar köptes innan utdelningen i våras och resterande har köpts under sommaren. Senast igår fyllde jag på med mer aktier. I oktober kommer en utdelning på 1,50 SEK och jag tycker att det ser ganska prisvärt ut på nivåer under 38,50 SEK. Avräknat utdelningen så landar kursen på runt 37 SEK och om uppgifterna som jag jobbar efter stämmer så kan man sikta in sig på en utdelning på 2 SEK under 2017. Det låter ganska bra i mina öron.

Telia är inte ett popuärt företag och en aktie som man kan slå på utan att göra sig ovän med någon. Man mer eller mindre ska tycka illa om Telia om man kan något om aktier. Åtminstone är det så jag tycker att det ofta låter. Mutaffärer, stämningar, Turkcell-utdelningar som aldrig verkar komma aktieägarna till gagn mm gör så klart själv för viss skepsis till bolaget, men jag tror att det kommer att komma solsken efter dessa tuffa tider.

När väl den euroasiska verksamheten är såld och de stora legala tvisterna är hanterade så tror jag att många kommer att titta på bolaget med nya ögon. Mindre bolag värderas ofta efter hur många användare de har. Telia värderas på något andra premisser, vilket kanske det finns goda skäl för, men om jag bara ska gå till mig själv så pumpar jag in mer pengar till Telia varje månad än vad jag gör till Spotify och Netflix tillsammans. Min poäng är att det finns ett värde i Telias användarbas och att det ska finnas (nästan) fritt WiFi (nästan) överallt (nästan) alltid tror jag inte kommer att hända inom kort.

Jag ser absolut risker med Telia, men jag tycker att man prisar in riskerna väl hårt. Min arbetshypotes är att Telia innan året är slut efter utdelningen kommer att handlas över 38,5 SEK. Eftersom utdelningen är på 1,5 SEK ger det en uppsida på knappt 4%. Om det dyker upp något som känns intressant så är det möjligt att jag lättar på mitt innehav om de nivåerna nås.

Matse Holding
Matse är mitt näststörsta innehav. Jag började köpa in mig under mitten av 2014 och idag ligger min snittkurs runt 12 SEK. Bolaget har ungefär vuxit så som jag har tänkt mig, men kursutvecklingen har uteblivit. Man bränner mer pengar än vad jag hade tänkt och jag hade trott att man vid dessa nivåer skulle göra av med mindre pengar, men det kostar naturligtvis att bygga upp nya sajter och att marknadsföra tjänsten. Jag önskar i efterhand att jag väntat med att gå in så hårt som jag har gjort till dess att jag kunde se att kursen började lyfta, men det är lätt att vara efterklok. Även om investeringen hittills har varit allt annat än bra så känner jag mig inte jätteorolig. Den underliggande verksamheten utvecklar sig väl och jag tror mycket väl att det kan komma nyheter under hösten som får fart på kursen.

Skanska
Byggbolaget är en av långvägarna i min lilla portfölj. Jag köpte på mig aktier i omgångar under mars-april 2013 inför utdelningen. Min snittkurs är på runt 115 SEK. Det har naturligtvis varit en mycket bra affär och jag tycker fortfarande att bolaget känns som ett ganska bra bolag att ha i portföljen. Jag gillar Skanska av lite olika anledningar. Dels är det exponerat mitt byggsektorn, vilket jag inte i övrigt är så exponerad mot, dels är det ett internationellt bolag med många ben att stå på, vilket minskar risken.

SEB
SEB köpte jag i början av året för strax under 79,90 SEK. Samtidigt som jag köpte SEB köpte jag även Nordea, men efter att det var lite väl mycket negativa nyheter om Nordea så fimpade jag det innehavet. SEB är inget innehav som ligger mig speciellt nära hjärtat. Jag tror att det är mycket inom banksektorn som kan effektiviseras och moderniseras, men SEB med alla sina kunder har en bra position och kommer att kunna tjäna pengar på pengar som står på diverse konto utan ränta, småavgifter lite här och där, bolån mm under lång tid framöver. Det verkar vara ett välskött företag och jag tror att det är klokt att ha en liten exponering mot banksektorn.

Duni
Den 30 juni köpte jag aktier i Duni för 107,60 SEK. Det var efter lite velande som jag slog till. Det var ett beslut som togs baserat på att jag tror på Rune Andersson och jag tror Dunis position som en av de stora inom ett relativt smalt segment. Utdelningen är bra och det är ett välskött bolag. Efter att kursen har gått upp mer än 20% sedan jag köpte så har jag lite svårt att se några intressanta triggers. Det är möjligt att någon av de mindre segmenten tar fart eller att Asien visar på bra tillväxt, men det är ingenting som jag tror skulle hända eller få stor effekt om det hände. Jag kan inte bolaget så bra ska jag erkänna.

Hövding Sverige
För ungefär en månad sedan köpte jag Hövdingaktier och strax efter en Hövding-hjälm. Jag är i nuläget mer nöjd med hjälmen än med aktierna. Kursen har gått ner knappt en krona från nivåerna som jag gick in på (18,50 SEK) och det verkar vara en del större poster runt 10 000 aktier som pressar kursen nedåt. Det kommer så klart att blåsa förbi, men för närvarande känns det snarare som att det är säljtryck än något annat i aktien.

John på Börspodden var skeptisk till Hövding. Han hade inte sett många som använde Hövding och han trodde inte att holländare skulle vara intresserade av att börja med hjälm. Så klart håller jag inte med även om jag tycker att det är kul att aktien uppmärksammas.

Till skillnad från John så tycker jag att man ser Hövdingar lite överallt. Jag cyklar ganska mycket i min vardag och jag tycker att man ser flera stycken varje dag. Min känsla är också att allt fler pratar om Hövdingar, vilket jag ser som väldigt positivt. Vad gäller holländares hjälmovilja så kan det stämma, men jag tror att man kan vända på resonemanget. Om man nu inte vill ha hjälm så kanske man tycker att Hövding är ett bättre alternativ, dvs hjälmoviljan kanske kan vara till Hövdings fördel. Precis som de flesta så tror jag att holländare inser att det är ganska dumt att cykla utan hjälm i trafiken eftersom man är väldigt utsatt och risken för att man ska skada sig är relativt stor. Samma trender som i Sverige med elcyklar och myndigheter som gärna ser att fler använder hjälm (eftersom det kostar pengar med personer som skadar sig i trafiken) tror jag finns i Holland så jag tror till skillnad från John att Hövding-försäljningen visst kan ta fart.

Hövding är ett högriskprojekt och ett förhoppningsbolag. Min uppfattning är att förhoppningsbolag generellt sett är för högt prisade av den enkla anledningen att människor generellt lockas av tanken på att vara med på en häftig resa och ser inte helt sunt på risken. (I den väldigt bra boken "Tänka snabbt och långsam" så diskuterar Daniel Kahnemann detta. Rekommenderas.) Värderingen i Hövding är därför väldigt hög, men inte högre än att jag kan tänka mig att riska lite. Ett bolag som jag tycker är lite intressant, men som jag tycker har en för ansträngd värdering är Simris Alg. Om det kommer lite bakslag och aktien hamnar i onåd kanske jag plockar upp några, men det måste vara mycket under dagens nivåer.

Hennes & Mauritz
HM åkte ini i portföljen den 2 augusti för 252,60 SEK. Jag har väldigt dubbla känslor inför HM. Bolaget är välskött och man levererar vinst och tillväxt år efter år, men marknaden ändras och marginalerna har krupit ner ganska rejält. Anledningen till att marginalerna har åkt ner tror jag delvis beror på att många av HMs kunder handlar via nätet och när det kommer till näthandeln är HM en liten aktör. Det är inte omöjligt att HM åker ut portföljen nästa gång jag går igenom mina innehav.

Lundbergföretagen
Fredrik Lundberg har jag följt ett ganska bra tag och mina aktier i Lundbergföretagen har gått upp med mer är 200% sedan jag köpte för åtminstone sex år sedan. De ligger i en aktiedepå och kommer att ligga där ett tag till. Dels för att det finns en latent skatteskuld i innehavet, dels för att jag tror att Lundberg kan få pengarna att fortsätta att växa de närmsta åren. Innehavet är ganska litet.

Investor
Investor har också legat länge i portföljen. Tillsammans med Lundbergföretagen ligger det i en aktiedepå och kommer att fortsätta att göra så ett bra tag, tror jag.

Jag har ingen aktie som jag överväger att ta in i portföljen just nu, men några aktier som jag tittat lite på den senaste tiden är:
Costco
Camurus
Doro
Ericcson
Zalando

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du verkar ha helt annan investeringsstil än mig. Jag försöker undvika förhoppningsbolag. Kanske du ska ta en titt på IAR, som jag har fått en slant av i en split, du verkar ju dra lite åt tillväxthållet.

Sedan konstaterar jag att du sitter med samma problem rörande Lundbergs och Investor som jag. Har också de på depå, kanske ska man försöka att flytta över dem vid nästa dipp, ångrar att jag inte gjorde så i februari men det är lätt att vara efterklok....

Vänligen JFG

Charlie sa...

Tack för tipset. Kul att du kommenterar. Det är möjligt att jag tittar på IAR.

Vad gäller förhoppningsbolag så brukar jag inte klumpa ihop alla bolag som inte går med vinst som förhoppningsbolag utan jag brukar skilja på bolag som är beroende av ett fåtal händelser för att lyckas, tex Biotech-bolag som måste ha positiva resultat för sina kliniska tester, och bolag som successivt bygger upp en intressant plattform genom att sälja till många, t ex Hövding och Matse.

Jag kan förstå personer som tycker att ett bra urvalskriterium är att säga att man bara investerar i bolag som går med vinst, men jag tycker inte att det är ett så intressant urvalskriterium. Istället tycker jag att det är intressant att titta på bolag som har en bra position inom en nisch som växer. Anledningen till att jag tror att sådana bolag är intressanta är för att många av de stora bolagen jagar tillväxt och då är idag uppköp många gånger ett lättare alternativ än att växa organiskt inom en nisch som man inte har erfarenhet av.

Termen "förhoppningsbolag" är i sig ganska intressant. Jag kan tycka att ICA är ett förhoppningsbolag i nuläget. Många har förhoppningar att bolaget ska kunna fortsätta att dominera den svenska marknaden och ha marginaler långt över snittet. Det tror jag på många sätt är svårare än vad det är för Matse att vända till vinst.