15 september 2016

Telia: Förlikningsförslag

2 kommentarer:

Knut Karlsson sa...

Vem har auktoritet att döma ut böter och vem får pengarna? Ser inte att detta genomlysts.
Knutte

Charlie sa...

Jag är absolut ingen expert inom området, men vad jag har förstått så har det slagits fast att Telia har mutat befattningshavare i Uzbekistan för att få licenser så att man kan sälja telefonabonnemang. Detta är naturligtvis olagligt i de flesta länder och jag antar då att i de länder som Telia har gjort orätt, dvs haft verksamhet som kan knytas till oegentligheterna, så kan man få böta. Exakt var pengarna går vet jag inte, men eftersom det handlar om böter gissar jag att det går till respektive lands statskassa.

Jag håller med dig om att det har skrivits väldigt lite om vad som egentligen har skett efter att det nystades upp att Telia inte skött sina affärer inom ramarna för vad som är lagligt.

Det skall tilläggas att utöver de 12 miljarderna tillkommer förmodligen ett bötesbelopp i Sverige.

Även om det är tråkigt med böterna så var det naturligtvis väntat och det är som jag ser det en förutsättning att man får dessa tvister ur världen innan man kan sälja verksamheterna. Beloppen är som jag ser det bara en del. En väl så viktig aspekt är om det finns några tveksamheter kvar efter att Telia pliktat. Om man får till en uppgörelse som röjer allt som skett ur världen så blir det väldigt mycket mer intressant för köpare att förvärva verksamheterna i Euroasien. Anledningen som jag ser det är att det på så sätt blir möjligt att gå in på dessa marknader på ett schysst sätt för en aktör som vill in på marknaderna utan att bli inblandad i mutaffärer eller liknande.

Det är möjligt att det bara är ett önsketänkande från min sida och att man mer eller mindre måste hålla på med ett skumraskspel om man vill vara på marknaden, men man kan hoppas att bötesbeloppen blir höga men att de bäddar för att pengarna som kommer in från försäljningarna också blir höga.