24 juni 2009

De största innehaven

I ett tidigare inlägg pratade jag om mina största innehav. En del av innehaven har blivit lite större än andra efter de senaste påfyllningarna. I förrgår köpte jag på mig fler aktier i Investor och Lundbergs som aviserat. Efter dessa påfyllningar är Investor mitt näststörsta innehav efter XACT BULL som är mitt största innehav och motsvarar knappt 10% av portföljvärdet för närvarande.

Nedan finns en sammanställning av portföljens sammansättning räknat på nuvarande värden.





De tre största innehaven XACT BULL, som är ett förhållandevis kortsiktigt innehav, Investor och Skanska kommer jag inte att öka. Snarare kommer jag att göra mig av med XACT BULL om börsen pinnar upp ett par snäpp. SCA och Volvo, som följer därefter, kommer jag inte heller att öka i. Volvo fyllde jag nyligen på med. SCA har varit ett stort innehav länge.

ABB är jag ganska sugen på att öka i. Det var inte länge sedan jag fyllde på med några aktier till, men jag har fyllt på med lite i taget så innehavet är fortfarande relativt litet. Eftersom jag tror på bolaget så kommer jag nog att öka på med ytterligare några aktier.

Olika aktier har köpts vid olika tillfällen vilket gör att andelen av portföljen inte är densamma som när jag köpte aktierna. Nedan finns en graf som visar hur innehaven procentuellt sett har förändrats sedan jag köpt dem.

Det är intressant att se att många av de innehaven som utgör den största delen har förändrats förhållandevis lite sedan jag köpt dem. Detta beror till största delen på att jag fyllt på successivt i dessa aktier. SEB och Swedbank har varit riktigt dåliga investeringar så här långt. Resultatet är dock inte helt rättvist. I Swedbanks fall var jag inte med i nyemissionen och fick några slantar för mina teckningsrätter. I SEBs fall var jag med i nyemissionen, vilket förklarar varför jag även har SEB A-aktier. Dessa A-aktier ligger idag långt över teckningskursen på 10 SEK, vilket gör att SEB inte varit en så dålig affär som historgrammet visar. För att synlighetens skulle nollställde jag dock utvecklingen på SEB A. Egentligen är den runt 200% räknat på vad jag köpte A-aktierna för.

Det var dagens Excel-övning.

Mvh Charlie

2 kommentarer:

Destinationmiljonär sa...

Bra redovisat, det tycker jag om :)

Dock så skulle jag vilja att man kan förstora bilderna så man ser lite bättre :)

BB Trader sa...

Såg att du var sugen på ABB. På min blogg så utser jag den till svenska industrins framtida vinnare. Kolla gärna in på http://bbtrader.blogg.se

//BB Trader