Jag brukar ge banker kängor för att de försöker pracka på stackars ungdomar pensionslösningar som låser in deras surt förvärvade första löner i olika pensionssparformer. Ibland har jag även klagat på att banker mer ser till att sälja sin "produkter" än att se till personens bästa. Någon gång har jag även kritiserat bankerna för att de har vansinniga öppettider. En annan sak som jag förmodligen också har nämnt är de vansinniga courtage-kostnaderna som bankerna har (för att inte tala om kostnaderna för att lösa in utländska checkar). Kort sagt, banker har inte höjts till skyarna på den här bloggen.
Idag hade jag faktiskt en ganska positiv bankupplevelse. För en gångs skull masade jag mig iväg till ett bankkontor för att överföra lite pengar, ansöka om ett nytt VISA-kort (eftersom jag slitit ut det gamla) samt ändra kreditlimiten på mitt Mastercard så att det skall passa min Rock n Roll lifestyle (skämt och sido - jag insåg när jag var ute och reste sist att det faktiskt finns situationer när man vill betala ganska stora summor med sitt kort och fördelen att kunna betala i dessa situationer överväger risken att mer pengar kan försvinna från kontot).
Hur som helst, jag var på banken för att klara av ett par småärenden. Allt gick väldigt snabbt och smärtfritt och killen som hjälpte mig hade förstått konceptet kundservice. För det första gick allting snabbt och inga "hur gör man nu med detta" hördes, vilket jag tycker att man hör alldeles för ofta i andra sammanhang. För det andra lovade han att återkomma med vissa saker som han inte kunde ge svar på rakt över disk. Det gjorde han också - när jag gick hem från banken, dvs mindre än en halvtimme från det att jag lämnat banken. Bravo SEB!
mvh Charlie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar